norsk english

Emnebeskrivelse for SMF1011 - Ledelse (2003/2004)

Faglig nivåLavere grad
LevelUndergraduate
Studiepoeng9
ECTS Credits9
Varighet1 semester (vår)
Duration1 semester (Spring)
SpråkNorsk
LanguageNorwegian
Forutsetter 
Prerequisite(s) 
Bygger på

    De obligatoriske samfunnsfagene i første og andre årskurs.

    Mål

    Tilegnelse av kunnskap, ferdigheter og holdninger for ingeniøren som leder, samt erkjennelse av alle ansattes deltakelse i en organisasjons ledelsesaktivitet.

    Aim

    The students will acquire knowledge, skills and attitudes concerning the engineer as a leader, and also recognition of all employees’ participation in the management of an organization.

    Emnets temaer

    Del 1:
    Mål og effektivitet. Organisasjonsstruktur. Personlige, sosiale og kulturelle forhold. Makt og konflikt. Omgivelser. Motivasjon. Kommunikasjon. Beslutningsprosesser. Læring og organisasjonsutvikling. Ledelse. Hvordan studere organisasjoner.

    Del 2:
    Servicesamfunnets myter og virkelighet. Lønnsomhet - et nytt regnestykke. Serviceledelsessystemet. Servicekonseptet. Personalutvikling. Å utvikle mennesker. Kunden som marked og medprodusent. Fysisk miljø og tekniske hjelpemidler. Selskapets image. Å skape, reprodusere og videreutvikle forretningsideer. Prispolitikk. Spredning og internasjonalisering. Kvalitet, produktivitet og strategi. Diagnose; gode og onde sirkler. Kultur og filosofi som ledelsesinstrument. Forandring og lederskap.

    Content

    Part 1:
    Aims and efficiency - organization structure - human, social and cultural relations - power and conflicts - surroundings - motivation and rewards - communication - decision-making processes - learning and organizational developmen t- management - how to study organizations

    Part 2:
    The myths and reality of the service society - profitability - the service management system - personnel development - the customer as market and co-producer - physical environment and technical remedies - the company’s image - the creation, reproduction and further development of business ideas - price policy - internationalisation - quality, productivity and strategy - diagnosis - culture and philosophy as instruments in management - changing and leadership.

    Pedagogiske metoderForelesninger
    Kan være aktuelt med prosjektarbeid
    Study MethodsLectures
    There may also be project work.
    VurderingsformerSkriftlig eksamen, 3 timer
    AssessmentWritten Exam, 3 hours
    KarakterskalaBokstavkarakter, A (best) - F (stryk)
    Grading SystemAlphabetical Scale, A (best) - F (fail)
    Tillatte hjelpemidlerLovsamling og hovedavtale LO-NHO
    Obligatoriske arbeidskravIngen
    Course RequirementsNone
    Faglig overlapp 
    Ansvarlig seksjonSeksjon for samfunnsfag
    EmneansvarligIvar Moe
    Læremidler

    Bøker:

    • Hvordan organisasjoner fungerer, Jacobsen / Thorsvik (ISBN: 82-7674-763-9)
    • Service Management, Normann (ISBN: 82-02-19835-6)
    Erstatter
    • XV132A - LEDELSE
    GodkjentAvdelingsstyret AT 19.06.03
    Gjelder fraVår 2004
    Supplerende opplysninger 
    Supplementary Information