Faglig nivå | Lavere grad
|
Studiepoeng | 9
|
Varighet | 1 semester (vår) |
Språk | Norsk
|
Forutsetter | |
Bygger på | De obligatoriske samfunnsfagene i første og andre årskurs. |
Mål | Tilegnelse av kunnskap, ferdigheter og holdninger for ingeniøren som leder, samt erkjennelse av alle ansattes deltakelse i en organisasjons ledelsesaktivitet. |
Emnets temaer | Del 1:
Mål og effektivitet. Organisasjonsstruktur. Personlige, sosiale og kulturelle forhold. Makt og konflikt. Omgivelser. Motivasjon. Kommunikasjon. Beslutningsprosesser. Læring og organisasjonsutvikling. Ledelse. Hvordan studere organisasjoner.
Del 2:
Servicesamfunnets myter og virkelighet. Lønnsomhet - et nytt regnestykke. Serviceledelsessystemet. Servicekonseptet. Personalutvikling. Å utvikle mennesker. Kunden som marked og medprodusent. Fysisk miljø og tekniske hjelpemidler. Selskapets image. Å skape, reprodusere og videreutvikle forretningsideer. Prispolitikk. Spredning og internasjonalisering. Kvalitet, produktivitet og strategi. Diagnose; gode og onde sirkler. Kultur og filosofi som ledelsesinstrument. Forandring og lederskap.
|
Pedagogiske metoder | Forelesninger Kan være aktuelt med prosjektarbeid |
Vurderingsformer | Skriftlig eksamen, 3 timer |
Karakterskala | Bokstavkarakter, A (best) - F (stryk)
|
Tillatte hjelpemidler | Lovsamling og hovedavtale LO-NHO |
Obligatoriske arbeidskrav | Ingen |
Faglig overlapp | |
Ansvarlig seksjon | Seksjon for samfunnsfag
|
Emneansvarlig | Ivar Moe
|
Læremidler | Bøker:
- Hvordan organisasjoner fungerer, Jacobsen / Thorsvik (ISBN: 82-7674-763-9)
- Service Management, Normann (ISBN: 82-02-19835-6)
|
Erstatter | |
Godkjent | Avdelingsstyret AT 19.06.03
|
Gjelder fra | Vår 2004
|
Supplerende opplysninger | |