Høgskolepedagogikk
2007-2008
-
K1116
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten:
-ha tilegnet seg forståelse for og kjennskap til pedagogisk grunnlagstenkning og danning
-ha kunnskaper om pedagogikkens sentrale begreper
-kunne anvende didaktisk teori på ulike nivå og arenaer
-kunne utøve veiledning i tilknytning til praksis
-kunne planlegge, gjennomføre og evaluere undervisning
-være i stand til å anvende video som redskap i pedagogisk praksis og kommunikasjon
-ha kunnskap om og kjennskap til bruk av IKT
-kunne anvende IKT i undervisning på varierte måter
-ha kompetanse i å utvikle samarbeid gjennom deltakelse i faglige nettverk
-kunne vurdere eget og andres læringsarbeid kritisk
-evne å utvikle egen undervisning på et etisk og faglig grunnlag
-kunne dokumentere egen pedagogisk kompetanse og definere utviklingsmål gjennom porteføljearbeid
Emnets temaer
Tema 1. Pedagogisk grunnlagstenkning og danning
Tema 2. Planlegging av undervisning og læring
Tema 3. Pedagogisk bruk av IKT
Tema 4. Pedagogisk profesjonalitet
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
PBL (Problem Basert Læring)
Praksis
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Vurderingsformer
Muntlig, individuelt
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Ekstern sensor retter alle besvarelser
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle trykte og skrevne
Obligatoriske arbeidskrav
4 obligatoriske arbeidskrav
Læremidler
Alle trykte og skrevne , Jfr. undervisningsplan