Velferd, forandring og mobilisering i lokalsamfunnet
2007-2008
-
SPL4031
- 7sp
Forutsetter bestått
80% deltagelse ved studiesamlinger, herunder gruppearbeid, fremlegg, refleksjoner og plenumsdiskusjoner.
Forventet læringsutbytte
Emnet skal bidra til at studentene får kunnskaper om velferdsstatens historiske utvikling og idehistoriske grunnlag, forståelse for dominerende sosialpolitiske modeller samt innsikt i utfordringer knyttet til nordisk og internasjonal velferdspolitikk. Studentenes granskende og kritiske holdning til velferdspolitisk teori og praksis skal stimuleres - med spesielt fokus på samfunnsmessige forandringer og risikoer i vår tid, utsatte og underpriviligerte grupper.
Emnets temaer
- Velferdsstatens idehistoriske grunnlag og historiske utvikling i det 19. og 20. århundret
- De generelle velferdssystemenes oppbygging, lovgivning og regelverk
-
Samfunnsmessige forandringer og risiko:
-Demografisk utvikling, ulikhet i levekår, helse og sosial kapital
-Multikulturalisme, individualisering, sosial eksklusjon og marginalisering - Velferdsstatens muligheter, begrensninger og behov for fornyelse, sett i relasjon til helse og omsorg generelt og utsatte samfunnsgrupper spesielt.
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettbasert Læring
Samling(er)/seminar(er)
Pedagogiske metoder (fritekst)
basisgruppearbeid, nettbasert veiledning og dialog ved kontinuerlig anvendelse av elektronisk læringsplattform
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen i gruppe: utarbeidelse av tekst i kortform (abstract) knyttet til et nærmere angitt område innen velferdspolitisk teori og praksis. Eksamensarbeidet skal presenteres muntlig i seminar ved emnets avslutning. Eksamensarbeidet vurderes gruppevis (ingen individuell vurdering, men samlet karakter for gruppen som helhet).
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Rettes av emnelærer(e) pluss intern sensor
Obligatoriske arbeidskrav
Ingen
Læremidler
Se undervisningsplan
Supplerende opplysninger
Studiet er et samarbeid mellom HiG, HiL, HH med Høgskolen i Østfold som nettverksinstitusjon. HH har ansvar for emnet.