Metodisk tilnærming til handlingsorientert og brukerorientert prosjektarbeid
2007-2008
-
SPL4051
- 15sp
Forutsetter bestått
80% deltagelse ved studiesamlinger, herunder gruppearbeid, fremlegg, refleksjoner og plenumsdiskusjoner.
Forventet læringsutbytte
Emnet skal bidra til at studentene utvikler en reflektert forståelse av hvordan teorier om helsefremmende arbeid og omsorg med særlig fokus på utsatte befolkningsgrupper kan omsettes i praktisk handling i lokalsamfunnet. Emnet skal gi innsikt i handlingsorienterte helsefremmende metoder og strategier som bygger på teori- og verdigrunnlaget som er presentert i modul I - og på perspektiver om kunnskapsdannelse i praksis. Studentene skal på denne basis utvikle et kunnskapsbasert grunnlag for valg og vurdering av metoder samt handlingsberedskap for å planlegge, lede, organisere og evaluere lokalt helsefremmende omsorgs- og forandringsarbeid.
Emnets temaer
Kunnskapsdannelse i praksis:
- Perspektiver på "den reflekterte praktiker", på forskeren som deltager og forandringsagent og på praktisk kunnskap som gyldig kunnskap.
- Metoder og strategier innen prosjektarbeid og helseprosjektledelse (health governance).
- Aksjonsforskning som strategi i deltagerbasert/brukerorientert utviklings- og forandringsarbeid; med bidrag til lokal problemløsning og generell kunnskapsdannelse.
- Modeller for ressursmobilisering knyttet til individ og miljø, bl.a. samarbeid mellom frivillig og offentlig sektor
- Metoder for evaluering og kvalitetsutvikling av tiltak/tjenester i lokalsamfunnets helse- og sosialtjenester, med fokus på utsatthet, kjønn og kulturell bakgrunn som marginaliserende faktorer.
- Involvering og medvirkning; gruppe som arbeidsform, nettverksarbeid, veiledning og rådgivning, tverrfaglig og tverrsektorielt samarbeid.
Pedagogiske metoder
Ekskursjoner
Forelesninger
Gruppearbeid
Pedagogiske metoder (fritekst)
deltakerstyrte seminarer, basisgruppearbeid, nettbasert veiledning (elektronisk klasserom)
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell skriftlig hjemmeeksamen med utarbeidelse av prosjektplan. Av planen skal det framgå hvilken målgruppe og hvilket nivå prosjektet retter seg mot med vekt på beskrivelse av metode for gjennomføring, og plan for evaluering av prosjektresultater.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
(Emnelærer og intern sensor)
Obligatoriske arbeidskrav
Ingen
Læremidler
Se undervisningsplan
Supplerende opplysninger
Selve masterstudiet er et samarbeid mellom HiG, HiL og HH, pluss Høgskolen i Østfold som nettverksinstitusjon. HiG har ansvar for dette emnet.