Digital kompetanse. Videreutdanning i IKT for helse- og sosialfag
2007-2008
-
VIU8261
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Målet for studiet er å gi helse- og sosialpersonell relevant fagbakgrunn innen IKT, samt å stimulere til fagkritiske og problemløsende holdninger. Det vil bli lagt vekt på å gi studentene brede teknologiske basiskunnskaper som kan danne grunnlag for senere utvidelser av kunnskaper og ferdigheter. Studentene skal ved endt utdanning
- ha utviklet sitt syn på muligheter og begrensninger av IKT-systemer
- kunne vurdere nyttigheten og fornuftigheten av ulike verktøy
- kunne finne og gjøre seg nytte av ”best evidence” innen fagområdet via elektronisk søk og kildekritisk vurdering av materialet
- kunne vurdere kvaliteten i den digitale informasjonskjeden, både i helheten og enkeltelementene som inngår; fra datafangst (dokumentasjon), via transportering, arkivering, og gjenfinning, til mennesket som bruker
- inneha bedre bestillerkompetanse, dvs. optimal utnyttelse av informasjonsmengde
- ha grunnlag for å delta i faglig utviklingsarbeid, selvstendig og i samarbeid med andre, med begrunnelse for valg av metode, drøfting av resultater og presentasjon
- inneha nødvendig kompetanse for videre oppdatering, tilegnelse og vurdering av ny kunnskap innen IKT og dokumentasjon
Emnets temaer
- En kort historisk gjennomgang av IKT i helsevesenet
- IKT i helsevesenet og det offentliges rolle, utfordringene
o Nasjonale planer og tiltak, ”Samspill 2007”, etc.
- Helseinformatikk
o Krav til dokumentasjon
o Klassifikasjonssystemer
- IKT-systemer
o Administrative systemer
o Pasientadministrative systemer (EPJ, PACS, etc.)
o Dokumentasjonssystemer
o Arkivsystemer
o IKT i pleie og omsorgssektoren
o Systemintegrasjon
o Innføring av IKT-systemer
- Grunnleggende datateknikk
o Datakommunikasjon, datanettverk
o Telekommunikasjon, telefoni
o Håndholdte systemer, PDA
o Lagringsmedier, filformater
o Standarder for medisinsk informasjonsutveksling (HL7, XML, DICOM, ..)
o Elektromagnetisk kompatibilitet (EMC) for elektronisk kommunikasjon
- Beslutningsstøttesystemer
o Utfordringer ved ”Information overflow”
o Ekspertsystemer
o Dataassistert gjenkjenning, dataassistert diagnostisering, talegjenkjenning,
- Informasjonsarkitektur
o Informasjonsergonomi, menneske -maskin interaksjon (HCI)
o Datastrukturering, databaser
o Informasjonssøk
o Publisering til Internett
- Telemedisin
o Digital lyd, bilder, og video
o Simulering og virtuell virkelighet
- Elektronisk samhandling
o Meldingsutveksling
o Arbeidsflyt
o IHE, Integrating the Healthcare Enterprise
o Kommunikasjon mellom 1. og 2. linje
- Informasjonssikkerhet
o Datasikkerhet
o Risikovurderinger
o Personvern, lovgivning
o Etikk
- IKT og organisasjon
o Hvordan IKT gir muligheter for organisasjonsutvikling
o IKT, ledelse og administrasjon
o Gevinstrealisering
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Oppgaveløsning
Prosjektarbeid
Refleksjon
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 5 timer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen (teller 50%)
- Vurdering av prosjekt (teller 50%)
Begge deler må være bestått.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Ekstern sensor vurderer skriftlig eksamen.
Emnelærer sensurerer prosjektoppgave.
Obligatoriske arbeidskrav
Minst 80% frammøte på samlingene.
Eventuelt 2-3 obligatoriske oppgaver mellom samlingene.