Mediehistorie og tekstteori
2007-2008
-
IMT2352
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Studentene skal gjøre seg kjent med mediehistorien i et bredt samfunnsmessig perspektiv (hovedvekten er lagt på den mediehistoriske utviklingen i Norge). Studentene skal også lære å kjenne typiske strukturer og sjangrer i vår tids digitale medier, og etablere et kritisk forhold til gjengs begrepsbruk knyttet til moderne informasjonsteknologi og digitale medier.
Emnets temaer
Tale og skrift
Trykkekunsten og framvoksteren av en lesende og politisk offentlighet
Attenhundretallets medieinnovasjoner
Nittenhundretallets medieutvikling
Konvergens og divergens
Strukturer og sjangrer i digitale medier
Den digitallitterære institusjonen
Hypertekstualitet
Interaktivitet
Multimedialitet
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Pedagogiske metoder (fritekst)
Skriving av to essay med formativ-iterativ veiledning.
Vurderingsformer
Essay
Skriftlig eksamen, 3 timer
Vurderingsformer
Essay (teller 45%)
Skriftlig eksamen, 3 timer (teller 55%)
Summativ karaktervurdering av to essay etter avsluttet semester.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av emnelærer.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon på skriftlig eksamen.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Ingen
Læremidler
Bøker:
- Bastiansen, Henrik G. og Hans Fredrik Dahl (2003). Norsk mediehistorie. Oslo: Universitetsforlaget
- Schwebs, Ture og Hildegunn Otnes (2001). Tekst.no: strukturer og sjangrer i digitale medier. Oslo: Landslaget for norskundervisning / Cappelen Akademisk Forlag
Annet:
- Annen litteratur/artikler/notater
Støttelitteratur:
- Hannemyr, Gisle (2005). Hva er internett. Oslo: Universitetsforlaget
Supplerende opplysninger
Emnet er kun tilgjengelig for Bachelor i mediedesign (og som valgfag for et begrenset antall studenter) for Bachelor i mediemanagement.