Bedrifts- og forretningsssystemer
2007-2008
-
SMF1241
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Studentene skal etter fullført emne kunne:
- Kjenne til alle vesentlige systemer som vanligvis finnes i en bedrift, og som er nødvendig for at bedriften funksjonerer etter forutsetningene
- Kjenne til hva forbrukeradferd er, kjenne til forbrukeradferdens faglige forankringer
- Kjenne grunnlaget for bedriftenes organisatoriske utvikling fra masse-produksjon til ”just in time"
- Kjenne til moderne systemer for innkjøp, produksjonsstyring,lagerstyring,salg
- Vite hva forbrukeratferd er. Kjenne til forbrukeratferdens faglige forankringer
- Kjenne til strategisk planlegging
- Kjenne til markedsføring på 2000 tallet
- Kjenne til hva som skaper kundetilfredshet og verdier
- Kjenne varehandelens verden
- Kjenne til organisering av distribusjonskanaler
- Kjenne til lederstiler og ledelsesstrategier i dagens næringsliv og i et historisk perspektiv
- Kjenne til næringslivets rammebetingelser, HMS, arbeidsmiljøloven
Emnets temaer
- Håndverksproduksjon, arbeidsvilkår, produktivitet og industrialisering
- Masseproduksjon
- Samarbeid, demokratisering
- Mettet marked, manglende fleksibilitet
- Europas svar på masseproduksjonens krise
- Østens svar på masseproduksjonens krise
- Industriens mangfoldighet
- Kontinuitet og forandring
- Framtidens bedrifter
- Bedriftens prosesser; Regnskap, budsjett, innkjøp,produksjonsstyring, lagerstyring, salg
- Hva er forbrukeratferd?
- Forbrukeratferdens faglige forankringer
- Individet og organisasjonen som bruker
- Produktets livssyklus
- Markedssegmentering
- Forbrukeratferd og strategisk planlegging
- Hva er varehandel?
- Muligheter i varehandel
- Organisering av distribusjonskanaler
- Strategisk planlegging, hvorfor det?
- Hvordan kan strategisk planlegging utføres?
- Eierskap, finansieringsløsninger
- Oppgaver for markedsføringen
- Begreper og verktøy i markedsføringen
- Forskjellige former for bedriftsorientering i markedet
- Hvordan næringslivet og markedet forandrer seg
- Kundeverdi og kundetilfredshet
- Suksessbedrifter
- Å verve, å beholde kunder
- Fenomenet lederskap, lederstiler, å jobbe som leder
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Hjemmeeksamen i gruppe (24 timer)- teller 60%
- Individuell flervalgstest (1-2 timer)- teller 40%
Begge deler må være bestått.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon.
Godkjente obligatoriske oppgaver kan bare benyttes ved første gangs Kontinuasjonseksamen, og ved første påfølgende ordinære eksamen i faget.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Hjemmeeksamen i gruppe: alle hjelpemidler, flervalgstest: ingen hjelpemidler.
Obligatoriske arbeidskrav
Fire obligatoriske oppgaver
Læremidler
Egil j.Skorstad Organisasjonsformer
Philip Kotler Markedsføringsledelse
Supplerende opplysninger
Emnet er et grunnlagsemne for å motivere og gi bakgrunn for en helhetsforståelse. Målet er å forstå hvordan ulike bedrifter fungerer. Denne forståelsen skal gi et godt utgangspunkt for videre studier. Bedriftene må forholde seg til mange rammebetingelser, ulike markeder, stadig endringer i kundenes behov. Det gis i dette faget en breddeforståelse uten at det gås helt i dybden. Dybdeforståelsen vil bli gitt i andre parallelle og etterfølgende emner i studiet. Emnet skal gi innsikt i hvordan bedriftsledere tenker og organiserer, eller burde organisere sin virksomhet i dagens næringsliv. De tre røde trådene i studiet vil være ledelse, økonomi og markedsføring.