Tilrettelegging for voksne med lese- og skrivevansker i utdanning og arbeid
2008-2009
-
K1105
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Studenten skal få kunnskaper om generelle og spesifikke lese- og skrivevansker. De skal kunne:
- beskrive hva lese- og skrivevansker er
- anvende det lovverket som gjelder for voksne rettigheter i tilknytning til opplæring og eksamen
- være seg bevisst hvordan man bør forholde seg til voksne med lese-, skrive- og studievansker
- velge enkle kartleggingsverktøy som er relevante i forbindelse med samtale og veiledning av voksne
- beherske bruken av ulike veiledningsteknikker og minst tre sett med kartleggingsverktøy
- bevisstgjøre studentene i å tenke løsningsorientert og dynamisk, i tillegg til å sette elevenes sterke sider i fokus
- Studentene skal utvikle kunnskaper, ferdigheter og holdninger til å legge forholdene til rette for undervisning, veiledning og bruk av IKT som et hjelpverktøy
- Beskrive hvilke pedagogiske tilnærmingsmåter som kan benyttes overfor voksne med lese-, skrive- og studievansker
- Benytte ulike metoder som fremmer læring hos voksne med lese-, skrive- og studievansker
- Være klar over hva studentene selv kan gjøre i læringsprosessen og når de eventuelt bør engasjere flere fagpersoner
Emnets temaer
- generelle og spesifikke lese- og skrivevansker
- språklige minoriteter og begrepsvansker
- læringsstiler og læringsstrategier
- kartlegging og screening av språkvansker
- kommunikasjon - veiledning
- løsningsorientert pedagogikk (LØFT)
- tilrettelegging av undervisning
- bruk av IKT i skriveprosessen
- voksnes rettigheter og bruk av lovverk
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Refleksjon
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Muntlig fremføring
Vurderingsformer
Mappevurdering teller 50 %, muntlig teller 50 %. Begge deler må være bestått.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Ekstern sensor vurderer alle besvarelser.
Intern sensor vurderer mapper og muntlig eksamen
Obligatoriske arbeidskrav
Øvingsoppgaver
Én større gruppeoppgave og to mindre refleksjonsoppgaver
Supplerende opplysninger
Godkjent i studienemnda vår 2005