Sykepleiefaglig grunnlagstenkning
2008-2009
-
SPL1012
- 15sp
Anbefalt forkunnskap
SPL1003 og SPL1091
Forventet læringsutbytte
Studenten har kunnskap om:
- fagets tradisjoner og verdigrunnlag
- sykepleiens kunnskapssyn og kunnskapsutvikling og opptrer i samsvar med yrkesetiske retningslinjer for sykepleiere
- sentrale prinsipper i etikken
- aldringens betydning for det å være syk og hjelpetrengende
- beslutningsprosesser i sykepleie og ulike former for sykepleiedokumentasjon
- menneskers grunnleggende behov
- V.Hendersons og J.Travelbees teoretiske modeller i sykepleie
- K.Martinsens tenkning om sykepleie
Studenten har forståelse for læring, tilhørighet og identitet som grunnleggende behov
Studenten har et reflektert forhold til personen som er hjelpetrengende
Studenten er oppmerksom på normal aldring som utgangspunkt for sykepleiefaglig tilnærming til pasienten
Emnets temaer
- Sykepleierutdanningen og sykepleie i dagens helsetjeneste
- Tradisjoner, verdier, og kunnskapssyn i sykepleie
- Menneskers grunnleggende behov
- Å være syk og hjelpetrengende
- Sykepleiefagets grunnleggende verdier, teorier og modeller
- Relasjonen mellom sykepleier og pasient
Pedagogiske metoder
Gruppearbeid
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger, gruppearbeid, seminarer, obligatoriske oppgaver, nettstøttet læring,lab.øvelser
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
- Individuell skriftlig hjemmeeksamen, 1 uke. Elektronisk innlevering via ClassFronter.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Interne sensorer.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon
Obligatoriske arbeidskrav
- Studieoppgaver, individuelt og i basisgrupper (ca. 8-10)
- Flervalgstest
Læremidler
- Henvises her til undervisningsplanen for studieenhet 1. Litteraturliste er klar innen 1. juli 2008.
Erstatter
SPL1002 og SPL1011, sykepleievitenskapelig område