Etisk og juridisk ansvarlighet i kvalitetsutvikling
2008-2009 - SPL4101 - 5sp

Forutsetter bestått

  • SPL4081 Kunnskapssyn, læring og fagutvikling
  • SPL4091 Sykepleievitenskapelig grunnlagstenkning

Forventet læringsutbytte

  • Har kunnskap om sentrale problemstillinger og etiske utfordringer i helsetjenesten
  • Kjenner til etisk teoridebatt og former for normativ analyse og verdibegrunnelse
  • Viser evne til systematisk, etisk refleksjon
  • Har økt innsikt i rammebetingelser som påvirker utviklingen av helse- og sosialtjenester på ulike forvaltningsnivåer
  • Har økt innsikt i organiseringen av helse- og sosialtjenester
  • Viser vilje og evne til tverrfaglig samarbeid om en hensiktsmessig vurdering og tilpasning av forebyggende, rehabiliterende og behandlende tiltak på individ- og samfunnsnivå
  • Har kunnskaper om pasientens og de pårørendes økonomiske rettigheter
  • Kjenner informasjons- og hjelpekilder, og kan nyttegjøre ressurser og kompetanse som fins i regionen
  • Kan arbeide tverrfaglig og på tvers av helsetjenestens nivåer for å sikre kontinuitet og faglig forsvarlighet i omsorgskjeden
  • Utvikler et bevisst forhold til hvordan organisatoriske, økonomiske og juridiske rammer påvirker sykepleie- og spesialisthelsetjenesten, og kunne se dette i sammenheng med ansvaret for å utøve spesialsykepleie, lede eget fag og arbeide i team.

Emnets temaer

  • Sykepleiens samfunnsmessige mandat, samfunnsmessige og legale rammer med spesielt fokus på spenningsfeltet mellom rammer, fag og pasient
  • Politiske prioriteringer, økonomiske og juridiske rammer for helsetjenesten Økonomiske rettigheter og ressurser; lovverk
  • Pasientrettigheter og pasientsikkerhet.
  • Kvalitetsutvikling i helsetjenesten
    • organisering av helse- og sosialtjenestene
    • kontinuitet i omsorgen
    • kvalitetssikring og internkontroll
    • dokumentasjon og informasjonsteknologi
  • Yrkesetiske retningslinjer
  • Etisk refleksjon og beslutningsprosesser
  • Etiske dilemmaer relatert til pasientmålgruppe.
  • Arbeidsmiljø, teamarbeid
  • Samarbeid, konfliktforebygging og- løsning.
  • Hva legger vi i etisk og juridisk ansvarlighet?
  • Kvalitetsutvikling i og kvalitetssikring av helsetjenesten
    • kontinuitet i omsorgen, omsorgskjeden
    • lover som setter rammer for helse- og sosialtjenestene
    • samordning av tjenester, planlegging og organisering
    • hjemmebaserte, institusjonsbaserte og integrerte tjenester
    • undervisning, rådgivning og personalveiledning

Pedagogiske metoder

Annet

Pedagogiske metoder (fritekst)

Ressursforelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid, IKT-basert individuell veiledning

Vurderingsformer

Annet

Vurderingsformer

  • Individuell hjemmeeksamen
  • Muntlig presentasjon

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

2 interne sensorer

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Etter avtale med emneansvarlig

Obligatoriske arbeidskrav

Deltagelse i sykepleiefaglig veiledningsgruppe, 1 samling

Læremidler

Oppgis ved studiestart

Erstatter

Videreutdanning i klinisk sykepleie, emne 2.3+2.4