Vitenskapsteori og forskningsbasert kunnskap i klinisk sykepleie
2008-2009
-
SPL4171
- 5sp
Forutsetter bestått
SPL4111 Innføring i krav til systematisk kvalitetsutvikling og vitenskapelig arbeid
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes det at studenten:
- Viser god oversikt over ulike vitenskaplige paradigmer
- Har kunnskap om begreper relatert til forskningsbasert kunnskap og forskningsbasert sykepleie
- Kan gjennomføre systematisk litteratursøk og opprette en søkeprotokoll
- Kan utføre kritisk granskning og vurdering av vitenskapelige artikler -kvantitative og kvalitative studier
- Knytter kunnskapsbasert klinisk sykepleie til ulike vitenskapelige paradigmer
- Har kunnskap om hvordan forskningsbasert kunnskap kan anvendes i sykepleie
Emnets temaer
- Vitenskap, fag, disiplin og profesjon
- Ulike vitenskapsfilosofiske paradigmer
- Sykepleievitenskapens kunnskapsutvikling innenfor ulike paradigmer
- Metodologiske overveielser
- Begrepsavklaringer relatert til forskningsbasert kunnskap og forskningsbasert sykepleie
- Utvikling av forskningsspørsmål
- Kildesøk og opprettelse av søkeprotokoller
- Kritisk analyse av vitenskapelige artikler
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen over to uker
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
Deltagelse i basisgrupper og seminarer gjennom hele perioden
Læremidler
- Nordtvedt, M.W., Jamtvedt, G., Graverholt, B. og Reinar, L.M. (2007) Å arbeide og undervise kunnskapsbasert – en arbeidsbok for sykepleiere. Norsk Sykepleierforbund
- Nortvedt, P., Grimen, H. (2004) Sensibilitet og refleksjon: Filosofi og vitenskapsteori for helsefag. Oslo: Gyldendal akademisk