Kvalitative og kvantitative design og metoder
2008-2009
-
SPL4191
- 15sp
Forutsetter bestått
- SPL4081 Kunnskapssyn, læringssyn og fagutvikling
- SPL4091 Sykepleievitenskapelig grunnlagstenkning
- SPL4101 Etisk og juridisk ansvarlighet i kvalitetsutvikling
- SPL4161 Etisk filosofi
- SPL4111 Innføring i krav til systematisk kvalitetsutvikling og vitenskapelig arbeid
- SPL4171 Vitenskapsteori og forskningsbasert kunnskap i klinisk sykepleie
Forventet læringsutbytte
Etter gjennomført emne forventes det at studenten skal:
- Kunne beskrive og kontrastere ulike kvalitative og kvantitative design med hensyn til hensikt og mål, datainnsamlings- og analysemetoder
- Kunne utarbeide og kritisk granske instrumenter for datainnsamling/intervjuguider
- Ha fordypningskunnskap om deskriptiv og analytisk statistikk samt kjennskap til dataprogrammer for statistisk bearbeiding
- Kunne gjennomføre et kvalitativt forskningsintervju og analysere transkribert tekst i relasjon til valgt metode
- Kunne forklare og vurdere validitet og reliabilitet i kvantitative studier og troverdighet i kvalitative studier
- Kunne utarbeide en forskningsprotokoll
Emnets temaer
- Forskningsprosessen
- Prosjektplanlegging
- Kvantitative metoder; f.eks RCT-, kvasieksperimentelle-, tverrsnitts-, cohort studier, samt parametriske og ikke - parametriske analysemetoder
- Kvalitative metoder; f.eks fenomenologi, hermeneutikk, fenomenografi, grounded theory og innholdsanalyse
- Prinsipper for deltagerorientert forskning
- Ulike former for datainnsamlingsmetoder; f.eks intervju, observasjon, spørreskjemaer osv.
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- 2 hjemmeeksamener
- en gruppeeksamen over 12 uker
- en individuell over 6 timer
- Begge må være bestått
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltagelse i seminarer
- Gruppeveiledning på hjemmeeksamen
Læremidler
- Polit, D. & Beck, C. (2008) Nursing research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Lippincott Williams & Williams
- Kvale, S. (1997) Den kvalitative forskningsintervju. Oslo: Ad notam Gyldendal
- Streubert Speziale, H.J. & Carpenter, D.R. (2007) Qualitative research in nursing. Advancing the Humanistic Imperative. Philadelphia: Lippincott Willams & Wilkins. (473 s)