Veiledning og evaluering på nett
2008-2009
-
K1139
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Emnet skal gjøre studenten i stand til å planlegge og gjennomføre hensiktsmessig og god veiledning og evaluering i forbindelse med læring via nett.
Emnets temaer
- Særtrekk ved kommunikasjon via nettbaserte medier.
- Veiledning
- Definisjon og avgrensning
- o Alternative veiledningsformer
- o Grunnleggende prinsipper for veiledning på nett i et sosiokulturelt læringsperspektiv
- Evalueringsbegrepet, definisjon og avgrensning innenfor nettbasert utdanning
- Evalueringsformer
- Oppfølging og evaluering av nettbasert utdanning
- Utvikling av et veilednings- og evalueringsopplegg for eget prosjekt
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet gjennomføres som kombinert modell og er casebasert med tre dagsamlinger. Caseøvingene gjennomføres kun nettbasert, og studentene veksler på student- og veilederrollen. Det legges derfor stor vekt på egenaktivitet og veiledning på egen og medstudenters læringsprosess
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Vurderingen i emnet baseres på to innleveringer:
- Studenten skal levere en fordypningsoppgave hvor det skal utarbeides en plan for veiledning og evaluering i selvvalgt prosjekt.
- Studenten skal levere et refleksjonsnotat på læringsprosessen i emnet.
- Endelig karakter settes på grunnlag av en helhetsvurdering av disse elementene.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Intern sensor
Obligatoriske arbeidskrav
Deltakelse på samlinger og via nett innfor de emnene som tas opp. Arbeidskravene knytter seg til to ulike områder:
1. Obligatoriske oppgaver
2. Deltakelse i forum
Obligatoriske oppgaver:
Det gis 6 skriftlige oppgaver i løpet av gjennomføringen, hvor samtlige skal være godkjent.
Deltakelse i forum:
Som deltakelse regnes egne innlegg/forespørsler og svar på andres innlegg. Det gjennomføres 4 caseøvinger i forum hvor studentene veksler på å være veiledere. Alle casene avsluttes med at studenten skriver et kort refleksjonsnotat på ca en side. Samtlige caseøvinger må være godkjent.
Læremidler
Pensum er ca 650 sider, hvorav 200 sider selvvalgt. Revidert litteraturliste vil foreligge ved kursstart.
Collison, Elbaum, Haavind, Tinker (2000): "Facilitating online learning; Effective strategies for moderators". Kap. 1-3 og 7, 110 sider
Salmon, G.(2002): “E-tivities“ Kogan Page 190 sider
Horton.W. (2001):” Evaluating e-Learning” ASTD (American Society for Training and Development) Kap. 1-6 og 10-13. 120 sider
Johnsen, A.M. og Overland, B. (2003): “ Bruk av nettbasert læringsmiljø i kombinerte studieopplegg. ” SOFF Skriftserie 1-2003: Læring i dialog på nettet.
11 sider
Mason, R. (2003): “ Successful online learning conferences: What is the magic formula? ” SOFF Skriftserie 1-2003: Læring i dialog på nettet. 14 sider.
Fullstendig pensumliste vil foreligge ved emnestart.