Bedrifts- og forretningsssystemer
2008-2009 - SMF1241 - 10sp

Forventet læringsutbytte

Studentene skal etter fullført emne kunne:

  • Kjenne til alle vesentlige systemer som vanligvis finnes i en bedrift, og som er nødvendig for at bedriften funksjonerer etter forutsetningene
  • Kjenne til hva forbrukeradferd er, kjenne til forbrukeradferdens faglige forankringer
  • Kjenne grunnlaget for bedriftenes organisatoriske utvikling fra masse-produksjon til ”just in time"
  • Kjenne til moderne systemer for innkjøp, produksjonsstyring,lagerstyring,salg
  • Vite hva forbrukeratferd er. Kjenne til forbrukeratferdens faglige forankringer
  • Kjenne til strategisk planlegging
  • Kjenne til markedsføring på 2000 tallet
  • Kjenne til hva som skaper kundetilfredshet og verdier
  • Kjenne varehandelens verden
  • Kjenne til organisering av distribusjonskanaler
  • Kjenne til lederstiler og ledelsesstrategier i dagens næringsliv og i et historisk perspektiv
  • Kjenne til næringslivets rammebetingelser, HMS, arbeidsmiljøloven

Emnets temaer

  • Håndverksproduksjon, arbeidsvilkår, produktivitet og industrialisering
  • Masseproduksjon
  • Samarbeid, demokratisering
  • Mettet marked, manglende fleksibilitet
  • Europas svar på masseproduksjonens krise
  • Østens svar på masseproduksjonens krise
  • Industriens mangfoldighet
  • Kontinuitet og forandring
  • Framtidens bedrifter
  • Bedriftens prosesser; Regnskap, budsjett, innkjøp,produksjonsstyring, lagerstyring, salg
  • Hva er forbrukeratferd?
  • Forbrukeratferdens faglige forankringer
  • Individet og organisasjonen som bruker
  • Produktets livssyklus
  • Markedssegmentering
  • Forbrukeratferd og strategisk planlegging
  • Hva er varehandel?
  • Muligheter i varehandel
  • Organisering av distribusjonskanaler
  • Strategisk planlegging, hvorfor det?
  • Hvordan kan strategisk planlegging utføres?
  • Eierskap, finansieringsløsninger
  • Oppgaver for markedsføringen
  • Begreper og verktøy i markedsføringen
  • Forskjellige former for bedriftsorientering i markedet
  • Hvordan næringslivet og markedet forandrer seg
  • Kundeverdi og kundetilfredshet
  • Suksessbedrifter
  • Å verve, å beholde kunder
  • Fenomenet lederskap, lederstiler, å jobbe som leder

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver

Vurderingsformer

Annet

Vurderingsformer

  • Hjemmeeksamen i gruppe (24 timer)- teller 60%
  • Individuell flervalgstest (1-2 timer)- teller 40%

Begge deler må være bestått.

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

To interne sensorer

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Ordinær kontinuasjon.

Godkjente obligatoriske oppgaver kan bare benyttes ved første gangs Kontinuasjonseksamen, og ved første påfølgende ordinære eksamen i faget.

Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)

Hjemmeeksamen i gruppe: alle hjelpemidler, flervalgstest: ingen hjelpemidler.

Obligatoriske arbeidskrav

Fire obligatoriske oppgaver

Læremidler

Egil j.Skorstad Organisasjonsformer
Philip Kotler Markedsføringsledelse

Supplerende opplysninger

Emnet er et grunnlagsemne for å motivere og gi bakgrunn for en helhetsforståelse. Målet er å forstå hvordan ulike bedrifter fungerer. Denne forståelsen skal gi et godt utgangspunkt for videre studier. Bedriftene må forholde seg til mange rammebetingelser, ulike markeder, stadig endringer i kundenes behov. Det gis i dette faget en breddeforståelse uten at det gås helt i dybden. Dybdeforståelsen vil bli gitt i andre parallelle og etterfølgende emner i studiet. Emnet skal gi innsikt i hvordan bedriftsledere tenker og organiserer, eller burde organisere sin virksomhet i dagens næringsliv. De tre røde trådene i studiet vil være ledelse, økonomi og markedsføring.