Innføring i krav til systematisk kvalitetsutvikling og vitenskapelig arbeid
2009-2010 - SPL4111 - 5sp

Forventet læringsutbytte

Etter gjennomført emne kan studenten stille relevante, kritiske spørsmål til en vitenskapelig publikasjon mht.

  • studiens reliabilitet og validitet
  • studiens etiske implikasjoner
  • resultatenes relevans for egen kliniske praksis

Emnets temaer

  • Hva er sann kunnskap?
  • Hva er vitenskapelig kvalitet og troverdighet?
  • Spørsmål knyttet til reliabilitet og validitet
    -Valg av kvantitativ eller kvalitativ tilnærming
    -Valg av utforskende eller handlingsorienterte studier
  • Utdyping av problemstillinger knyttet til publiserte forskningsartikler av relevans for fordypningsområde.

Pedagogiske metoder

Annet

Pedagogiske metoder (fritekst)

Ressursforelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid

Vurderingsformer

Annet

Vurderingsformer

  • Hjemmeeksamen i gruppe

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

To interne sensorer

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Etter avtale med emneansvarlig

Obligatoriske arbeidskrav

Deltagelse i basisgruppe gjennom hele perioden

Læremidler

Oppgis ved studiestart