Kvalitative og kvantitative design og metoder
2009-2010 - SPL4191 - 15sp

Forutsetter bestått

  • SPL4081 Kunnskapssyn, læringssyn og fagutvikling
  • SPL4091 Sykepleievitenskapelig grunnlagstenkning
  • SPL4101 Etisk og juridisk ansvarlighet i kvalitetsutvikling
  • SPL4161 Etisk filosofi
  • SPL4111 Innføring i krav til systematisk kvalitetsutvikling og vitenskapelig arbeid
  • SPL4171 Vitenskapsteori og forskningsbasert kunnskap i klinisk sykepleie

Forventet læringsutbytte

Etter gjennomført emne forventes det at studenten skal:

  • Kunne beskrive og kontrastere ulike kvalitative og kvantitative design med hensyn til hensikt og mål, datainnsamlings- og analysemetoder
  • Kunne utarbeide og kritisk granske instrumenter for datainnsamling/intervjuguider
  • Ha fordypningskunnskap om deskriptiv og analytisk statistikk samt kjennskap til dataprogrammer for statistisk bearbeiding
  • Kunne gjennomføre et kvalitativt forskningsintervju og analysere transkribert tekst i relasjon til valgt metode
  • Kunne forklare og vurdere validitet og reliabilitet i kvantitative studier og troverdighet i kvalitative studier
  • Kunne utarbeide en forskningsprotokoll

Emnets temaer

  • Forskningsprosessen
  • Prosjektplanlegging
  • Kvantitative metoder; f.eks RCT-, kvasieksperimentelle-, tverrsnitts-, cohort studier, samt parametriske og ikke - parametriske analysemetoder
  • Kvalitative metoder; f.eks fenomenologi, hermeneutikk, fenomenografi, grounded theory og innholdsanalyse
  • Prinsipper for deltagerorientert forskning
  • Ulike former for datainnsamlingsmetoder; f.eks intervju, observasjon, spørreskjemaer osv.

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Samling(er)/seminar(er)

Vurderingsformer

Annet

Vurderingsformer

  • 2 hjemmeeksamener
    • en gruppeeksamen over 12 uker
    • en individuell over 6 timer
  • Begge må være bestått

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Etter avtale med emneansvarlig

Obligatoriske arbeidskrav

  • Deltagelse i seminarer
  • Gruppeveiledning på hjemmeeksamen
  • Studieoppgaver i gruppe

Læremidler

  • Polit, D. & Beck, C. (2008) Nursing research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Lippincott Williams & Williams
  • Kvale, S. (1997) Den kvalitative forskningsintervju. Oslo: Ad notam Gyldendal
  • Streubert Speziale, H.J. & Carpenter, D.R. (2007) Qualitative research in nursing. Advancing the Humanistic Imperative. Philadelphia: Lippincott Willams & Wilkins. (473 s)