Medievitenskap
2009-2010
-
IMT1281
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Studentene skal etter gjennomført emne ha opparbeidet grunnleggende kunnskaper og forståelse for sentrale deler innen medievitenskapen med hovedvekt på digitale medier. Studentene skal videre øve sine evner til refleksjon omkring medienes rolle i det moderne samfunnet. De skal også være i stand til å samle informasjon knyttet til gitte tema og anvende essay som formell uttrykksform.
Emnets temaer
- Kommunikasjonsmodeller
- Tegn, koder og tolkning
- Fortellinger og narratologi
- Konvergensbegrepet
- Multimedia
- Internett:
. infrastruktur
. genrer og metaforer
. interaktivitet
. hypertekst
. kybertekst
- Remediering
- Nettverkssamfunnet
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Refleksjon
Pedagogiske metoder (fritekst)
Det vil være ukentlige forelesinger, og parallelt vil det jobbes med refleksjonsnotater og essays. Det vil bli gitt to essayoppgaver, en gruppebasert (obligatorisk), og en individuell (karaktertellende). På begge essay vil det bli gitt veiledning underveis.
Vurderingsformer
Essay
Hjemmeeksamen, 24 timer
Vurderingsformer
Essay (teller 30%)
Hjemmeeksamen, 24 timer (teller 70%)
Hver av delene må bestås separat.
Individuell hjemmeeksamen.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
En intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Det vil ikke gjennomføres kontinuasjonseksamen
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle trykte og skrevne
men samarbeid mellom enkeltpersoner eller grupper ikke tillatt. Innleverte besvarelser må være unike og ikke bære preg av å være kopiert fra andre kilder.
Obligatoriske arbeidskrav
Tre refleksjonsnotater
Ett essay
Læremidler
Gripsrud, J. (2007). Mediekultur og mediesamfunn 3. utgave, Universitetsforlaget
Fagerjord, A. (2006). Web-medier. Introduksjon til sjangre og uttrykksformer på nettet, Universitetsforlaget