GIS 2
2009-2010
-
GEO2182
- 10sp
Forutsetter bestått
Grunnleggende GIS-kjennskap (f.eks., GEO1121-GIS Intro)
Anbefalt forkunnskap
GIS Intro (GIS1121)
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studentene ha en god teoretisk og praktisk forståelse av mer teoretiske konsepter og tekniske sider av GIS, og skal kunne bruke dette for å arbeide selvstendig med å løse tverrfaglige problem, både innen naturvitenskapelige og sosiale/humanistiske tema.
Emnets temaer
Emnet er delt opp i 8 deler.
- Fjernanalyse
- Digitalisering og bilde-rektifisering
- Kvalitet/nøyaktighets-vurderinger
- Interpolasjon
- Database-bruk
- Avaserte GIS-analyser
- Topografisk modellering
- Implementering av GIS
Pedagogiske metoder
Nettbasert Læring
Vurderingsformer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
4 innleveringer, enhetlig vurdering. Alle deler må være bestått.
Leveres via LMS
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Etter avtale med emneansvarlig
Læremidler
- de By, R (ed), 2001: Principles of Geographic Information Systems, 2nd edition. ITC Educational Textbook Series, The Netherlands. ISBN 90-6164-184-5
- Jansen L, Huurneman G (eds), 2001: Principles of Remote Sensing. ITC Educational Textbook Series, The Nehterlands.ISBN 90-6164-183-7
- Burrough/McDonnell, 1998: Principles of Geographical Information Systems. Oxford University Press. ISBN 0-19-823365-5
- Longley/Goodchild/Maguire/Rhind, 2005: Geographic Information Systems and Science. Wiley. ISBN 0-470-87001-X
Supplerende opplysninger
Emneinnholdet er utviklet i E-GIS-prosjektet. Samarbeidspartnere for dette emnet har vært
- Technical University of Lisbon (ICIST), Portugal,
- International Institute for Geo-Information Science and Earth Observation (ITC), Nederland
- Lunds Universitet, Sverige