Merkevarebygging
2009-2010
-
SMF1261
- 5sp
Forventet læringsutbytte
Studenten har forståelse av merkevarebygging både på et bedriftsnivå og et nasjonalt nivå. Studenten har innsikt og øvelse i å anvende kunnskap om basisprinsipper for merkevarebygging der kundens kjøpsatferd er vesentlig.
Emnets temaer
- Hva er varemerke?
- Merkevarestrategi
- Merkeposisjonering
- Merkeelementer
- Merkeutvidelse
- Merkerelasjoner
- Merkelojalitet
- Private merker
- Merkets personlighet
- Merkeallianser
- Merker i krise
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Rettes av emnelærer(e)
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon
Obligatoriske arbeidskrav
Obligatorisk gruppearbeid må være godkjent.
Læremidler
Brand Management: a theoretical and practical approach, Rik Riezebos, Bas Kist and Gert Koostra, Financial Times/Prentice Hall 2003, ISBN: 0273655051
Perspektiver på merkevareledelse, Leif Hem og Nina M. Iversen, Fagbokforlaget 2004
Utdelte artikler
Anbefalt litteratur:
No Logo, Naomi Klein, Forlaget Oktober 2002, ISBN: 82-495-0112-8
BrandSense: Bygg sterkere merker ved hjelp av alle fem sanser: Berøring, lukt, smak, hørsel og syn, Martin Lindstrom og Philip Kotler, Damm Forlag 2005, ISBN: 82-04-11025-1
Erstatter
MAS1261
Supplerende opplysninger
Valgfag som forutsetter et tilstrekkelig antall studenter