Bedrifts- og forretningssystemer
2009-2010 - SMF1301F - 10sp

Forventet læringsutbytte

Studentene skal etter fullført emne være godt motivert for øvrige emner og faglig innhold ved studiet. Dette etter å ha fått god oversikt og kjennskap til

  • lederes rolle i bedriften og det tilhørende kompetansebehov
  • bedriftens funksjoner, prosesser og systemer
  • næringslivets vekslende rammebetingelser
  • bedriftens strategiske og markedsmessige forankring
  • bedriftens utviklingsbehov

Emnets temaer

  • Innledning: Et grunnlag for god ledelse
  • Ledelse: En referanseramme
  • Ledelsesteorier: Inspirasjonskilder i ledelse
  • Ideologisk ledelse: Lederen som ideolog (misjonær, politiker, meningsdanner og forretningsutvikler)
  • Strategisk ledelse: Lederen som strateg (markedsplasserer og markedsfører)
  • Administrativ ledelse: Lederen som sosial arkitekt (organisator, koordinator, økonom og jurist)
  • Operativ ledelse: Lederen som trener (coach, pådriver og teamutvikler)
  • Selvledelse: Å utvikle seg selv (coach)
  • Dilemmaer ved ledelse: Paradokser, barrierer og motsetninger
  • Suksessfaktorer og fallgruver ved ledelse.

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Veiledning
Annet

Pedagogiske metoder (fritekst)

  • Bedriftsbesøk der studentene har ansvaret for gjennomføring.

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 4 timer

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

  • Intern sensor.
  • Ekstern sensor benyttes periodisk til å evaluere innhold, opplegg og vurderingskriterier.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

  • Ordinær kontinuasjon.
  • Godkjente obligatoriske oppgaver kun gyldige ved første gangs ordinære eksamen og ved første påfølgende kontinuasjonsseksamen.

Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)

  • Godkjent kalkulator
  • Lov- og avtaleverk

Obligatoriske arbeidskrav

Studentinitierte, planlagte og gjennomførte bedriftsbesøk med intervju av tre ledere i bedrifter. De intervjuede ledere skal ha ulike arbeidsfunksjoner, oppgaver, stillinger og nivåer. Innlevering og klassepresentasjon av skriftlig rapport fra intervjuene.

Læremidler

Morten Emil Berg: "Ledelse, verktøy og virkemidler", Universitetsforlaget, 3. utgave.

Supplerende opplysninger

  • Emnet er et grunnlagsemne for å motivere og gi bakgrunn for en helhetsforståelse. Målet er å forstå hvordan ulike bedrifter fungerer. Denne forståelsen skal gi et godt utgangspunkt for videre studier.
  • Bedriftene må forholde seg til mange rammebetingelser, ulike markeder og stadige endringer i kundenes behov.
  • Det gis i dette emnet en breddeforståelse uten at det gås helt i dybden. Dybdeforståelsen vil bli gitt i andre parallelle og etterfølgende emner i studiet. Emnet skal gi innsikt i hvordan bedriftsledere tenker og organiserer, eller burde organisere sin virksomhet i dagens næringsliv.
  • De tre røde trådene i studiet vil være ledelse, økonomi og markedsføring.