Ledelse og organisasjonspsykologi
2009-2010
-
SMF2191
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
- SMF2051 Ledelse med arbeidslivsjuss
- SMF2141 Foretaksstrategi
- SMF1211 Prosjektledelse med kreativ problemløsning
- SMF3011 Endringsledelse
Forventet læringsutbytte
Etter at du har gjennomført kurset skal du kunne:
· Gjøre rede for forholdet individ og organisasjon med hensyn til følelser, motivasjon, personlighet, konflikt og samhandling, foruten kreativitet og beslutninger.
· Gjøre rede for egenskaper ved læring, læring i organisasjon og organisasjonslæring og kunnskapsledelse.
· Gjøre rede for egenskaper ved sosiale grupper, som strukturer og dynamikk.
· Gjøre rede for egenskaper ved organisasjonskultur, endring og ledelse.
· Gjøre rede for egenskaper ved kommunikasjon, det gjelder så vel formell som uformell og utfordringer/barrierer i kommunikasjonsprosesser og teknikker for å overvinne disse.
· Gjøre rede for hva ledelse er, ulike ledelsesmodeller, formell og uformell ledelse og betydningen og egenskaper ved samarbeid og samspill.
· Gjør rede for hva selvstyrte grupper og team er, teamorganisering og ledelse og ledergrupper.
· Gjøre rede for samspillet mellom etikk og makt og effekten på en virksomhetskultur.
· Gjøre rede for begrepene rådgivning, veiledning, mentoring og coaching og hvordan de ulike elementene kan benyttes i lederskapet.
Emnets temaer
- Psykologi, individ og organisasjon
- Motivasjon
- Emosjoner, stress, konflikt og håndtering
- Personlighet
- Persepsjon og handling
- Kreativitet og beslutninger
- Læring og læringsprosesser
- Læring og individ
- læring i organisasjoner
- Lærende organisasjoner
- Kunnskapsledelse
- Sosiale prosesser
- Holdninger
- Grupper, struktur, prosesser og dynamikk
- Verdier og kultur
- Styring- og koordineringsprosesser
- Kommunikasjon
- Ledelse
- Ledelse og samspill
- Mellomledelse og toppledelse
- Etikk og makt
- Team og organisering
- Team
- Teamorganisering
- Roller og samhandling
- Ledelse
- Ledergrupper
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Oppgaveløsning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet anvender ulike pedagogiske metoder som forelesninger, case-studier, gruppearbeid og nettbasert læring. Det legges vekt på gjennom ulike metoder å oppøve studentene til egenaktivitet og derigjennom utvikle selvstendig og reflektert tilnærming til egen lederrolle, samt evne til å samhandle med andre i organisasjonen.
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Studenten utarbeider fire oppgaver gjennom emnet hvor samtlige inngår i en helhetlig vurdering. Samtlige fire oppgaver må være bestått.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Sensureres av to interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Oppgaver som ikke er bestått, kan tidligst fremvises for ny vurdering 6 måneder etter opprinnelig frist.
Obligatoriske arbeidskrav
Fire flervalgstester der samtlige må være godkjent. For at en test skal være godkjent må minimum 70 % av svarene være korrekt. Det gis to forsøk. Ved ikke godkjent tester, kan disse tas opp igjen tidligst 1 mnd etter første forsøk
Læremidler
Perspektiver på Ledelse (2004), Martinsen, Ø.L. (red), Gyldendal Akademiske, ISBN: 978-82-05-30540-3
Psykologi i organisasjon og ledelse (2003), Kaufmann G. og Kaufmann A., Fagbokforlaget, ISBN: 978-82-7674-863-5
Litteratur utover dette oppgis ved semesterstart.
Teamorganisering Rune Assmann (red)