Årsstudium i mediemanagement -
Innledning
Høgskolen i Gjøvik har siden 1978 hatt utdanninger rettet mot mediebransjen. Gjennom Årsstudiet i mediemanagement tilbys en innføring i fagområder som økonomi og ledelse i mediebedrifter.
Studiets varighet, omfang og nivå
Studiet er en heltids grunnutdanning med normert studietid på ett år. Omfanget er 60 stp.
Forventet læringsutbytte
Studiet skal gi studenten innføring i og forståelse for økonomi og ledelse. De skal også få kunnskaper i organisering av medieproduksjon.
Studenten skal utvikle forståelse for medieproduksjon(er) sett i sammenheng med de økonomiske forhold i en bedrift. Og forstå grunnleggende forhold innen fagfeltene medieproduksjon, økonomistyring, ledelse og arbeidslivsjus.
Internasjonalisering
Det er ikke lagt opp til at studentene kan ta noen deler av studiet i utlandet.
Målgruppe
Målgruppene for studiet er:
· Studenter som ønsker å få en innføring i mediefag og ledelse, men ønsker å vente med å velge spesialisering.
· Studenter som ønsker en påbygging til tidligere fullført høyere- eller fagutdanning.
· Søkere som har arbeidslivserfaring og ønsker kunnskap innen medieproduksjon.
Studiet kan inngå som en del av bachelor i mediemanagement eller i medieproduksjon.
Opptakskrav og rangering
Opptakskrav til studiet er generell studiekompetanse. Søkere som er 25 år eller eldre kan også bli tatt opp på bakgrunn av realkompetansevurdering.
Studiets innhold, oppbygging og sammensetning
Studiet er delt opp i emner som delvis supplerer og delvis bygger på hverandre. Første semester fokuserer på økonomi, forretningssystemer og moderne informasjonsteknologi sett i sammenheng med digital publiseringsteknologi. Annet semester fokuserer på ledelse generelt og i mediebedrifter spesielt. Det blir også tilbudt et emne der studenten kan velge fordypning enten i videoproduksjon, trykksakproduksjon eller webdesign.
Studentene vil gjennom studiet gjennomføre en del praktiske oppgaver knyttet til de ulike emner. Oppgavene gjennomføres både som gruppearbeide og individuelt. Studiet gjennomføres som forelesninger, oppgaveløsninger, seminar og bedriftsbesøk.
Tekniske forutsetninger
Det er ingen spesielle forutsetninger knyttet til Årsstudiet i mediemanagement.
Emnetabeller
Årsstudium i mediemanagement 2009/2010
Emnekode | Emnets navn | O/V *) | Studiepoeng pr. semester | |
---|---|---|---|---|
S1(H) | S2(V) | |||
IMT1041 | Informasjons- og publiseringsteknologi | O | 10 | |
IMT1311 | Management i mediebedrifter | O | 10 | |
SMF1042 | Økonomistyring | O | 10 | |
SMF2062 | Markedsføring | O | 5 | |
SMF1261 | Merkevarebygging | O | 5 | |
SMF2051 | Ledelse med arbeidslivsjuss | O | 10 | |
IMT1331 | Digital videoproduksjon | V | 10 | |
IMT1291 | Webdesign | V | 10 | |
IMT1232 | Trykksaksproduksjon | V | 10 | |
Sum: | 30 | 30 |