GPU-programmering
2011-2012
-
IMT3611
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
IMT2531 Grafikkprogrammering
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene
- ha en bedre forståelse av avansert programmering i OpenGL
- være i stand til å programmere grafikkprosessor (GPU), dvs. skrive shadere
- kunne bruke programvare til testing og utvikling av shadere
- forstå grafikkeffekter i spill og være i stand til å skape nye
Emnets temaer
- GLSL - API og sprøk
- Lys, materialer og teksturer
- Raycasting
- Bruk av flere shadere
- Andre temaer : Cg, OpenCL
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Vurderingsformer
Muntlig, individuelt
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
To interne sensorer, eller intern og ekstern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Må tas ved neste ordinære avvikling av emnet.
Obligatoriske arbeidskrav
Inntil 5 obligatoriske oppgaver kreves godkjent
Læremidler
Lærebok : OpenGL Shading Language, Randi J. Rost & al., Addison Wesley. ISBN :0-321-33489-2
Notater : GLSL-tutorial fra Lighthouse3D.com