Manuskriptredigering og typografi
2011-2012
-
IMT3950002
- 5sp
Anbefalt forkunnskap
- IMT1101 - Typografi
Forventet læringsutbytte
Studentene skal tilegne seg grunnleggende kunnskap om manuskriptredigering (med vektlegging på bibliografiske referansesystemer) og typografisk design av vitenskapelige publikasjoner.
Emnets temaer
- Manuskriptredigering
- Bibliografiske referansesystem
- Typografisk design av vitenskapelige
publikasjoner
Pedagogiske metoder
Prosjektarbeid
Pedagogiske metoder (fritekst)
Kombinert gruppeprosjekt og individuelt prosjekt med formativ-iterativ veiledning.
Vurderingsformer
Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Vurderingsformer
Summativ vurdering etter semesterets avslutning: Bestått / ikke-bestått. Prosjektet/prosjektene inngår så midlertidig i en arbeidsmappe og kan senere velges ut til å inngå i en endelige presentasjonsmappe (med praktiske prosjekter) som vurderes av interne og eksterne sensorer ved avslutning av studiets tredje og siste år (karakterskala A-F). Se studieplanen for Bachelor i mediedesign for ytterligere opplysninger om den endelige mappevurderingen av delemnene som inngår i hovedemnet "Praktiske designprosjekter" (60 studiepoeng).
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Intern sensur
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved "ikke-bestått" kan prosjektarbeidet forbedres og vurderes på nytt i påfølgende semester (etter avtale med emneansvarlig).
Obligatoriske arbeidskrav
Ingen
Læremidler
- Blomberg, Wenche (2007). Litteraturguiden: Vade mecum.
Oslo: Transit
- Butcher, Judith m.fl. (2006). Butcher's copy-editing: The Cambridge handbook for editors, copy-editors and proofreaders.
Fourth edition. Cambridge: Cambridge University Press
- Vinje, Finn Erik (1998). Skriveregler
(utgave 7 eller nyere; bokmål eller nynorsk). Oslo: Aschehoug
Supplerende opplysninger
Bortsett fra en introduksjon har emnet normalt ingen forelesninger. Emnet er i utgangspunktet kun tilgjengelig for Bachelor i mediedesign.
Som en del av det praktiske prosjektet skal en prosjektrapport utarbeides.