Matematikk for spillprogrammering
2011-2012 - REA2061 - 10sp

Bygger på

 REA1101 Matematikk for informatikkfag

Forventet læringsutbytte

 Etter fullført emne skal studentene

  •  forstå og bruke matematikk bak 3D-geometri
  •  forstå og bruke transformasjoner i OpenGL/Direct3D
  •  kunne analysere og manipulere datastrukturer relatert til 3D-grafikk

Emnets temaer

  • Transformasjoner i OpenGL/Direct3D
  • Komplekse tall og kvaternioner
  • Kombinatorikk og sannsynlighetsregning
  • Parametrisering av kurver anvendt på raytracing og splinefunksjoner
  • Newtons metode for å finne nullpunkter
  • Differensiallikninger og enkle numeriske løsninger
  • Rekursjonsrelasjoner og randomgeneratorer
  • Støyfunksjoner

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 5 timer

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

 Ekstern + intern sensor

Gjennomføring av kontinuasjon

 Ordinær kontinuasjon

Obligatoriske arbeidskrav

 Inntil 5 obligatoriske innleveringer

Læremidler

 Utdelte kopier og notater