Introduksjon til entreprenørskap
2011-2012 - SMF2241 - 10sp

Forventet læringsutbytte

Etter endt emne skal studenten ha en generell innsikt i hvordan et forskningsresultat kan resultere i en forretningsidé, som utvikles til den blir realisert i et produkt eller en tjeneste med verdi for brukeren.

Emnets temaer

  • Kreativ problemløsning
  • Idéevaluering
  • Forretningsideer og teambuilding
  • Markedsføring og -analyse 
  • Forretningsmodeller
  • Webstartup
  • Produktutvikling
  • Kundeutvikling
  • Lønnsomhetsvurdering 
  • Kalkyler og budsjetter

Pedagogiske metoder

Annet

Pedagogiske metoder (fritekst)

Emnet er praktisk rettet og studentene vil i stor grad jobbe sammen i grupper med praktiske oppgaver og reelle eksempler, ved siden av å følge teoretisk undervisning.

Vurderingsformer

Annet

Vurderingsformer

  •  3-timers flervalgstest via Fronter (individuell)- teller 50%
  •  Gruppevis presentasjon av en forretningsidé foran et panel av interne sensorer.Gruppen vil få en felles karakter- teller 50%
  •  Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

  •  Intern sensor på flervalgstest
  •  Panel av interne sensorer (2-3) på presentasjon av forretningsidé

Gjennomføring av kontinuasjon

Ingen kontinuasjon

Obligatoriske arbeidskrav

5-6 oppgaver som skal løses i grupper underveis i semesteret, med veiledning og tilbakemeldinger fra foreleser. Gruppene vil foreta en intern evaluering av innsatsen til de enkelte gruppemedlemmene, for å sikre at alle i gruppa har medvirket i oppgaveløsningene. Alle studenter må få dette godkjent for å få gå opp til eksamen.

Læremidler

Markedsføringsledelse - Kort og godt" Oxholm Zigler og Skau Paulsen. ISBN: 82-15-00812-7

McKinsey Company: Fra idé til ny virksomhet. 2 utg. ISBN 9778-82-15-01153-0