Introduksjon til entreprenørskap
2011-2012
-
SMF2241
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Etter endt emne skal studenten ha en generell innsikt i hvordan et forskningsresultat kan resultere i en forretningsidé, som utvikles til den blir realisert i et produkt eller en tjeneste med verdi for brukeren.
Emnets temaer
- Kreativ problemløsning
- Idéevaluering
- Forretningsideer og teambuilding
- Markedsføring og -analyse
- Forretningsmodeller
- Webstartup
- Produktutvikling
- Kundeutvikling
- Lønnsomhetsvurdering
- Kalkyler og budsjetter
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet er praktisk rettet og studentene vil i stor grad jobbe sammen i grupper med praktiske oppgaver og reelle eksempler, ved siden av å følge teoretisk undervisning.
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- 3-timers flervalgstest via Fronter (individuell)- teller 50%
- Gruppevis presentasjon av en forretningsidé foran et panel av interne sensorer.Gruppen vil få en felles karakter- teller 50%
- Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
- Intern sensor på flervalgstest
- Panel av interne sensorer (2-3) på presentasjon av forretningsidé
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ingen kontinuasjon
Obligatoriske arbeidskrav
5-6 oppgaver som skal løses i grupper underveis i semesteret, med veiledning og tilbakemeldinger fra foreleser. Gruppene vil foreta en intern evaluering av innsatsen til de enkelte gruppemedlemmene, for å sikre at alle i gruppa har medvirket i oppgaveløsningene. Alle studenter må få dette godkjent for å få gå opp til eksamen.
Læremidler
Markedsføringsledelse - Kort og godt" Oxholm Zigler og Skau Paulsen. ISBN: 82-15-00812-7
McKinsey Company: Fra idé til ny virksomhet. 2 utg. ISBN 9778-82-15-01153-0