Andre veiledet praksis
2012-2013
-
VPAIO2
- 15sp
Forutsetter bestått
- VPAIO1 - Første veiledet praksis
- For intensiv og anestesi: AIO023IA: Fordypning i klinisk spesialitet, medisinske og naturvitenskapelige emner, del 1
- For operasjon: AIO022O: Fordypning i klinisk spesialitet, medisinske og naturvitenskapelige emner, del 1
- For kull 2013-2014: AIO023 Fordypning i klinisk spesialitet, medisinske og naturvitenskapelige emner, del 1
Forventet læringsutbytte
Studenten skal videreutvikle de kunnskaper han/hun oppnådde i første veiledet praksis og vise progresjon i hhv. anestesi-, intensiv- eller operasjonssykepleierfunksjonen.
• Etisk og juridisk ansvarlighet. Studenten skal:
- være seg bevisst hvilke verdier og holdningen som har betydning for egen atferd
- ivareta og fremme pasientens og pårørendes rettigheter
- identifisere etiske og juridiske problemstillinger, reflektere over disse og og delta aktivt i etiske diskusjoner
- bidra til å kvalitetssikre hhv. anestesi-, intensiv- eller operasjonssykepleien og annen behandling av pasienten
• Kommunikasjon og samarbeid. Studenten skal:
- skape kontakt og tillitsforhold til pasient og pårørende med vekt på egen kommunikasjon og adekvate kommunikasjonsmetoder
- bidra til teamarbeid rundt pasienten ved å samarbeide i sykepleiefaglige og tverrfaglige team
• Ansvar for egen læring og faglig utvikling. Studenten skal:
- reflektere over egen fagutøvelse, integrere og bruke teori i alle aspekter av praksis og inneha en reflekterende holdning til egen og kollegaers yrkesutøvelse
- differensiere og prioriterer egne læringsbehov
- bruke erfarne anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleiere og aktuell litteratur for å utvikle egen kompetanse
- utvikle identitet som hhv. anestesi-, intensiv- eller operasjonssykepleier
• Administrasjon og ledelse. Studenten skal:
- kunne administrere eget arbeid og læresituasjon og kunne delegere arbeidsoppgaver til beste for pasienten
- bidra til et godt arbeidsmiljø
• Problemløsning.
Studenten i anestesisykepleierutdanningen skal:
- Med veiledning kunne identifisere, planlegge, iverksette, begrunne og evaluere anestesisykepleie i tråd med kunnskapsbasert praksis
- Beherske forberedelse, mottak, leiring, monitorering og forebyggende tiltak i forhold til pasient som skal gjennomgå kirurgi
- Vise kunnskap om relevante observasjoner av pasienter i lokal-, regional- og generell anestesi, og foreslå tiltak når komplikasjoner oppstår
- Ta delansvar i forbindelse med innledning, vedlikehold og avslutning av kirurgiske inngrep i lokal, regional og generell anestesi og anestesi til spesielle pasientgrupper og sykdomstilstander
- Vise evne til å arbeide selvstendig under tett oppfølging i ukompliserte situasjoner med stabile pasienter
- Beherske intravenøs kanylering og luftveishåndtering på de fleste pasienter, og beherske med en viss sikkerhet og selvstendighet relevant medisinsk teknisk utstyr
- Vise kunnskap om indikasjon, dosering og virkning/bivirkning av de vanligste medikamenter (inkl. anestesigasser) anvendt i klinisk anestesiologi
- Med veiledning kunne utføre anestesisykepleierens oppgaver overfor akutt og kritisk syke pasienter utenfor anestesiavdelingen
- Kan dokumentere anestesisykepleie på en forsvarlig måte
- Vise forståelse for betydningen av kontinuitet i anestesisykepleien
- Er kjent med prosedyrer i forbindelse med akutte situasjoner innen anestesi, inkludert avdelingens katastrofeplan
Studenten i intensivsykepleierutdanningen skal
:
- vise kunnskap og ferdigheter i å observere og tolke pasientens situasjon
- identifisere, planlegge, iverksette, begrunne og evaluere intensivsykepleie i tråd med kunnskapsbasert praksis
- ta delansvar i komplekse pasientsituasjoner og prosedyrer og deltar aktivt i akuttsituasjoner
- beherske avdelingens medisinsk tekniske utstyr med en viss sikkerhet og selvstendighet
- se betydningen av kontinuitet i intensivsykepleien
- dokumentere intensivsykepleie på en forsvarlig måte
Studenten i operasjonssykepleierutdanningen skal :
- identifisere, planlegge, iverksette, begrunne og evaluere operasjonssykepleie i tråd med kunnskapsbasert praksis
- ta delansvar i komplekse pasientsituasjoner og prosedyrer og deltar aktivt i akuttsituasjoner
- vise kunnskaper, ha ferdigheter og utvikle holdninger i forhold til hygieniske og aseptiske prinsipper og arbeidsmetoder og kunne begrunne utfra forskningsbasert kunnskap
- beherske avdelingens medisinsk tekniske utstyr med en viss sikkerhet og selvstendighet
- dokumentere operasjonssykepleie på en forsvarlig måte
Emnets temaer
Tema fra hovedemne 1, 2 og 3. i Rammeplan for anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie.
Pedagogiske metoder
Praksis
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
- Simuleringsøvelser
- Skriftlig og muntlig refleksjon
Vurderingsformer
Praksisvurdering
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Praksis vurderes av faglærer og kontaktperson i praksisfeltet.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Studenter som får ikke-bestått resultat i andre veiledet praksis, må kontakte studieprogramansvarlig for tilrettelegging av videre studieforløp.
Obligatoriske arbeidskrav
- Praksisstudieplan
- Ett fagnotat
- Ett pedagogiske framlegg
- Ved hospitering: hospiteringsrapport (for kull 2013/14: skriftlig refleksjon)
- Sertifisering som AHLR-utøver
Supplerende opplysninger
Retningslinjer for arbeidskrav