Praksis 2 Ergoterapi ved somatiske og psykososiale funksjonsnedsettelser
2013-2014
-
EPR2001
- 10sp
Forutsetter bestått
- ERG1011 Anatomi og fysiologi
- ERG1021 Helse og aktivitet
- ERG1041 Deltagelse i aktivitet
- EPR1001 Praksis 1. Ferdighetstrening og praksis
Anbefalt forkunnskap
ERG2001 Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser del 1
Forventet læringsutbytte
Hensikt med emnet er at studentene skal øve på, og reflektere over sentrale ferdigheter for yrkesutøvelsen i møte med brukere/pasienter. Spesielt fokus på nevrologi, ortopedi, reumatologi og geriatri med høy prevalens i befolkningen.
Kunnskap: Studenten skal
● nyttiggjøre seg relevant kunnskap fra naturvitenskaplige og samfunnsvitenskaplige emneområder sammen med kunnskap i ergoterapifaget i møte med mennesker i praksis
● vise innsikt i utfordringer mennesker med nevrologiske, ortopediske, reumatologiske og/eller geriatriske lidelser kan møte i hverdagen
Ferdighet: Studenten skal
● benytte seg av relevant teori og forskning i forhold til aktuelle problemstillinger i praksis
● utarbeide mål og individuelle planer i samarbeid med brukeren, og andre aktuelle samarbeidspartnere med utgangspunkt i den enkeltes ressurser og behov
● kommunisere terapeutisk med brukere uavhengig av deres alder, bakgrunn og kultur
● gjennomfører rapportering og dokumentasjon med utgangspunkt i den enkelte bruker og i samarbeid med veileder
● bruker ergoterapeutiske metoder, verktøy og redskaper til kartlegging og behandling
● søker veiledning og overholder sitt kompetansenivå, samt samarbeider tverrfaglig
Generell kompetanse: Studenten skal
● gjennomføre all sin praksis i henhold til yrkesetiske retningslinjer for ergoterapeuter
● vise forståelse for enkeltmenneskets utfordringer i all yrkesutøvelse og kan reflektere over disse
● ta ansvar for egen læring ved å vise initiativ og selvstendighet
● være innovativ og løsningsorientert i sitt møte med brukerne
Emnets temaer
Ergoterapifaglig arbeid med utgangspunkt i fagene:
- Anatomi og fysiologi
- Sykdomslære og funksjonshemming med spesielt fokus på neurologi, ortopedi, reumatologi og geriatri
- Psykologi og pedagogikk
- Etikk
- Kommunikasjon, samhandling og konfliktløsning
- Yrkesetikk og faglig fundament i rollen som helsearbeider
- Aktivitets/Funksjonsanalyse
- Ergoterapiprosessen
Pedagogiske metoder
Praksis
Vurderingsformer
Praksisvurdering
Vurderingsformer
Klinisk praksis, refleksjon og veiledning
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Praksis vurderes av kontaktlærer og daglig veileder/hovedveileder i praksisfeltet.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Studenter som får vurderingen ikke-bestått resultat i en praksis, må kontakte studieprogramansvarlig for tilrettelegging av videre studieforløp.
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent obligatorisk oppmøte i emnet. Obligatorisk oppmøte er nærmere beskrevet i fagplanen og timeplanene. En skriftlig oppgave relatert til fokus for praksisperioden må presenteres på seminar første dag etter at praksisperioden er avsluttet. Det skriftlige arbeidet og den muntlige presentasjonen må være godkjent for at praksis skal være bestått.
Læremidler
Bachelor i ergoterapi ved HiG har ressurslitteratur.
En oversikt over oppdatert ressurslitteratur ligger på høgskolens hjemmeside.