Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser del 2. Fokus på folkehelse og livsstilsykdom
2013-2014
-
ERG2011
- 10sp
Forutsetter bestått
- ERG1011 Anatomi og fysiologi
- ERG1021 Helse og aktivitet
- ERG1041 Deltagelse i aktivitet
Anbefalt forkunnskap
- EPR2001 Praksis 2 Ergoterapi ved somatiske og psykososiale funksjonsnedsettelser
- ERG2001 Psykososiale og somatiske funksjonsnedsettelser del 1
Forventet læringsutbytte
Hensikt med emnet er at studenten skal innhente kunnskap om folkehelsesykdommer og ulike utfordringer i velferdssektoren: tilegne seg kunnskap om forebyggende og rehabiliterende tiltak. Få kompetanse til tilpasning av omgivelser og analysere behov for hjelpemidler.
Kunnskap: Studenten skal
● gjøre rede for folkehelsesykdommer og livsstilsykdom f.eks. KOLS (kronisk obstruktive lungesykdommer), diabetes, fedme og allergi
● beskrive menneskets livsutvikling utfra et fysisk, psykisk, kognitivt og følelsesmessig perspektiv
● gjøre rede for rehabiliteringens rolle for at pasienten skal gjenvinne så høy funksjons- og aktivitetsevne som mulig etter skade eller sykdom
● beskrive habiliteringens funksjon når det gjelder støtte og behandling til barn, ungdommer og voksne med varige funksjonsnedsettelser
● Beskrive uhelse som begrep, og forstå bakenforliggende faktorers betydning for forekomst av psykisk uhelse og ha kunnskap om mestring og mestringsstrategier
Ferdighet: Studenten skal
● beskrive og sammenligne ulike teorier om fysisk, kognitiv, sosial og personlig utvikling, samt diskutere ulike faktorer som påvirker menneskers livslengde og livskvalitet
● kunne analysere og dokumentere enkeltindividers behov for tekniske hjelpemidler og tilpasning av bosted/arbeidsplass/skole
● ha en innovativ tilnærming ved valg av løsninger
Generell kompetanse: Studenten skal
● vise kompetanse i folkehelse og forebygging av livsstilssykdommer ved livsstilsendring og helsepedagogikk
● vise kompetanse i hverdagsrehabilitering samt tilpasning av omgivelser
Emnets temaer
- Menneskets livsutvikling
- Livsstilssykdommer
- habilitering
- rehabilitering
- uhelse
- mestringsstrategier
- tekniske hjelpemidler.
Pedagogiske metoder
PBL (Problem Basert Læring)
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studiet bruker PBL som læringsmetode. Dette innebærer arbeid i basisgrupper i tilegg til forelesninger, seminarer, oppgaver, ferdighetstrening, laboratorieøvelser, gruppearbeid og selvstudie.
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 4 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern og ekstern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon gjennomføres i henhold til eksamensplanen for bachelor i ergoterapi som ligger på høgskolens hjemmesider.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Godkjent obligatorisk oppmøte i emnet. Obligatorisk oppmøte er nærmere beskrevet i fagplanen og timeplanene.
Læremidler
Bachelor i ergoterapi ved HiG har ressurslitteratur.
En oversikt over oppdatert ressurslitteratur ligger på høgskolens hjemmeside. Veiledning i valg av litteratur gir av emnelærer.