Innføring i gerontologi
2013-2014
-
MGE4001
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Innen kunnskaper :
Studenten
- skal forstå og anvende grunnleggende begreper og faktakunnskaper innen gerontologiens hoveddeler
Innen ferdigheter:
Studenten
- skal bli trygg i bruk av IKT og i litteratursøk
- kan søke etter forskningsbasert kunnskap som støtte for sin yrkesutøvelse
- kan vurdere ulike vitenskapelige publikasjoner
Innen generell kompetanse:
Studenten
- har en kritisk holdning til faglige og vitenskapelige publikasjoner innen fagområdet
Emnets temaer
- Studie- og arbeidsformer. Inndeling i grupper, tildeling av veileder
- Opplæring i bruk av IKT i studiesammenheng
- Orientering om biblioteket og opplæring i litteratursøk
- Innføring i gerontologi
- Hva er gerontologi?
- Psykogerontologi
- Sosialgerontologi
- Helsegerontologi
- Forskningsmetoder i gerontologi
- Utforming av gerontologiske undersøkelser
- Grunntrekk ved kvantitative metoder
- Grunntrekk ved kvalitative metoder
- livsløpsanalyser
- hvordan lese og vurdere vitenskapelige publikasjoner
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studiet starter med en ukesamling som utgjør studieintroduksjonen, og der en gjør rede for hovedtrekkene i gerontologien som fag. Arbeidsmetodene vil være forelesninger, demonstrasjoner med trening innen IKT og litteratursøk.
Videre arbeid i MGE4001 preges av at det inneholder mye lærestoff. Litteraturstudier individuelt og i gruppe vil være viktigste arbeidsmetode. Basisgruppene bearbeider studieoppgaver innen de ulike temaene. Det vil bli gitt ressursforelesninger knyttet til hvert av de fem temaene som utgjør Emne 1 ”MGE4001 Innføring i gerontologi”.
Det vil bli gitt veiledning underveis på essay.
Vurderingsformer
Essay
Vurderingsformer
Studenten velger i samråd med veileder en problemstilling innen ett område av MGE4001 Innføring i gerontologi, og skriver et essay. Essayet vurderes etter gjeldende karakterskala ut fra følgende kriterier:
• Problemstilling, mål og hensikt er klart presentert
• Studenten har funnet fram til og brukt faglitteratur på en relevant måte
• Oppsummering/konklusjon har god dekning i teksten
• Omfang 2000 ord
Essayet legges i mappen og kan være et utgangspunkt for videre arbeid med senere oppgaver.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Nytt essay legges fram for vurdering etter avtale med emneansvarlig
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle
Obligatoriske arbeidskrav
1) Som første arbeidskrav skriver studenten et notat med utgangspunkt i eget faglig interesseområde og forventninger til studiet. Notatet skal ha karakter av en individuell læreplan og leveres veileder for tilbakemelding. Det er et bidrag til læringsmappen og er veiledende for student og veileder.
2) Videre blir det gitt studieoppgaver knyttet til hvert av de fem temaene (se pedagogiske metoder) som drøftes gruppevis med veileder.
3) Deltakelse i veiledning på essay
Læremidler
Dysthe, O., Hertzberg, F. og Løkensgard Hoel, T. (2010): Skrive for å lære. Skriving i høyere utdanning. (2.utg.) Oslo: Abstrakt forlag. (200 s)
Daatland, S. O. og Solem, P. E. (2011): Aldring og samfunn. En innføring i sosialgerontologi. Oslo: Fagbokforlaget. (250 sider)
Johnson, M. L. (Ed.) (2006): The Cambridge Handbook of Age and Ageing, 1.1-1.5. (70 s)
Kirk, H. (1995): Da alderen blev en diagnose: konstruktionen av kategorien ”alderdom” i 1800-tallets lægelitteratur: en medicinsk - idehistorisk analyse. København: Munksgaard. Kapittel 1-2 (40 sider)
Romøren, T. I. (2011): Helse- og omsorgstjenesten i kommunene. I: Kuhnle, S., A. Hetland og T. I. Romøren. Den norske velferdsstaten. (3.utg.) Oslo: Gyldendal akademisk
Swane, C. E., Blaakilde, A.L. og Amstrup, K. (red.) (2007): Gerontologi: Livet som gammel: en tværfaglig lærebog i gerontologi. (2.utg.) København: Munksgaard Danmark. Kapittel 1-3, 6-8, 16-22. (120 sider)