Sykepleie i spesialisthelsetjenesten
2013-2014 - SPL2012D - 10sp

Forutsetter bestått

  • SPL1004
  • SPL 1004MED
  • SPL1012
  • SPL1092
  • VPK2002 eller VPM2002 eller VPP2002

Anbefalt forkunnskap

SPL1012

Forventet læringsutbytte

Kunnskap - studenten:

Kjenner vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske prinsipper
Belyser sykepleiefaget ut fra sykepleieteoretiske perspektiver
Beskriver sykepleie til akutt, kritisk og kronisk syke pasienter med grunnlag i kliniske vurderingsprosesser
Belyser sykepleiehandlinger basert på prinsippene i Kunnskapsbasert praksis
Viser innsikt i helselovgivningens regulering av plikter og rettigheter blant aktørene i helsetjenesten

Ferdighet – studenten:

Identifiserer og analyserer etiske dilemmaer
Viser evne til kritisk vurdering av kunnskap som anvendes i sykepleiefaget
Viser evne til kreativt samarbeid om utvikling av en nyskapende, innovativ ide som svar på en konkret problemstilling

Generell kompetanse - studenten:
Viser forståelse for betydningen av fagutvikling, forskning og nytenkning knyttet til klinisk sykepleie
Viser innsikt i pasientsikkerhet, faglig forsvarlighet og kvalitetssikring som viktige elementer for kvalitet i sykepleien

Emnets temaer

1. Vitenskapsteori og forskningsmetode

  •  Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske prinsipper
  •  Systematisk søk og granskning av vitenskapelige artikler
  •  Prinsippene i litteraturstudie som metode

2. Sykepleiens verdigrunnlag og perspektiver

  •  Etikk relatert til sykepleie
  •  Sykepleieteoretiske perspektiver
  •  Prinsippene i Kunnskapsbasert praksis

3. Grunnleggende sykepleie til pasienter med akutte, kritiske og kroniske lidelser

  • Pasientfenomener og livsutfordringer i sykepleien
  • Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleien
  • Metodiske handlinger i sykepleien
  • Sykepleie ved somatiske lidelser
  • Sykepleie ved psykiske lidelser
  • Forebygging og rehabilitering i sykepleien
  • Livsløpsperspektivet i sykepleien
  • Pårørendeperspektivet i sykepleien
  • Organisering og ledelse i spesialisthelsetjenesten
  • Helselovgivning

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Obligatoriske oppgaver
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning

Pedagogiske metoder (fritekst)

I tillegg til de forannevnte metoder benyttes simulering.
Gruppearbeid med opponentskap/respondentskap

Vurderingsformer

Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)

Vurderingsformer

Individuell hjemmeeksamen, 6 virkedager.

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Ekstern og intern vurdering av oppgavene

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Ordinær kontinuasjon, se Eksamensplan

Obligatoriske arbeidskrav

Idelab.24: Studenten skal ha deltatt i Idélab-24 eller tilsvarende. Idélab-24 er en 24-timers idékonkurranse som omfatter både innledende foredrag og tverrfaglig gruppearbeid. Godkjent deltakelse forutsetter innlevert og registrert idéforslag.

Innleveringsoppgaver i tre følgende temaer: kronisk syke, pårørende, og etikk/lovverk. Må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Se undervisningsplan for 2. studieenhet for nærmere opplysninger.

Læremidler

Fullstendig litteraturliste i undervisningsplanen for studieenhet 2

Supplerende opplysninger

Viser til retningslinjer for SPL2012 i Undervisningsplan for studieenhet 2