Sykepleie i spesialisthelsetjenesten
2013-2014
-
SPL2012D
- 10sp
Forutsetter bestått
- SPL1004
- SPL 1004MED
- SPL1012
- SPL1092
- VPK2002 eller VPM2002 eller VPP2002
Anbefalt forkunnskap
SPL1012
Forventet læringsutbytte
Kunnskap - studenten:
Kjenner vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske prinsipper
Belyser sykepleiefaget ut fra sykepleieteoretiske perspektiver
Beskriver sykepleie til akutt, kritisk og kronisk syke pasienter med grunnlag i kliniske vurderingsprosesser
Belyser sykepleiehandlinger basert på prinsippene i Kunnskapsbasert praksis
Viser innsikt i helselovgivningens regulering av plikter og rettigheter blant aktørene i helsetjenesten
Ferdighet – studenten:
Identifiserer og analyserer etiske dilemmaer
Viser evne til kritisk vurdering av kunnskap som anvendes i sykepleiefaget
Viser evne til kreativt samarbeid om utvikling av en nyskapende, innovativ ide som svar på en konkret problemstilling
Generell kompetanse - studenten:
Viser forståelse for betydningen av fagutvikling, forskning og nytenkning knyttet til klinisk sykepleie
Viser innsikt i pasientsikkerhet, faglig forsvarlighet og kvalitetssikring som viktige elementer for kvalitet i sykepleien
Emnets temaer
1. Vitenskapsteori og forskningsmetode
- Vitenskapsteoretiske og forskningsmetodiske prinsipper
- Systematisk søk og granskning av vitenskapelige artikler
- Prinsippene i litteraturstudie som metode
2. Sykepleiens verdigrunnlag og perspektiver
- Etikk relatert til sykepleie
- Sykepleieteoretiske perspektiver
- Prinsippene i Kunnskapsbasert praksis
3. Grunnleggende sykepleie til pasienter med akutte, kritiske og kroniske lidelser
- Pasientfenomener og livsutfordringer i sykepleien
- Kliniske vurderingsprosesser og dokumentasjon i sykepleien
- Metodiske handlinger i sykepleien
- Sykepleie ved somatiske lidelser
- Sykepleie ved psykiske lidelser
- Forebygging og rehabilitering i sykepleien
- Livsløpsperspektivet i sykepleien
- Pårørendeperspektivet i sykepleien
- Organisering og ledelse i spesialisthelsetjenesten
- Helselovgivning
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettstøttet læring
Obligatoriske oppgaver
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
I tillegg til de forannevnte metoder benyttes simulering.
Gruppearbeid med opponentskap/respondentskap
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen, 6 virkedager.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Ekstern og intern vurdering av oppgavene
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon, se Eksamensplan
Obligatoriske arbeidskrav
Idelab.24: Studenten skal ha deltatt i Idélab-24 eller tilsvarende. Idélab-24 er en 24-timers idékonkurranse som omfatter både innledende foredrag og tverrfaglig gruppearbeid. Godkjent deltakelse forutsetter innlevert og registrert idéforslag.
Innleveringsoppgaver i tre følgende temaer: kronisk syke, pårørende, og etikk/lovverk. Må være godkjent for å kunne gå opp til eksamen.
Se undervisningsplan for 2. studieenhet for nærmere opplysninger.
Læremidler
Fullstendig litteraturliste i undervisningsplanen for studieenhet 2
Supplerende opplysninger
Viser til retningslinjer for SPL2012 i Undervisningsplan for studieenhet 2