Helsetjenestens organisering, brukermedvirkning og helsefremmende arbeid
2013-2014 - SPL3013 - 10sp

Forutsetter bestått

  • SPL1004
  • SPL 1004MED
  • SPL1012
  • SPL1092
  • VPK2002 eller VPM2002 eller VPP2002

Forventet læringsutbytte

Kunnskap - studenten:

  • har oversikt over ulike forskningsdesign og forskningsmetoder
  • gjenkjenner forskningsetiske problemstillinger
  • anvender samfunnsvitenskapelige begreper i forståelsen av sykepleierens funksjon på lokalsamfunnsnivå
  • anvender et helhetlig perspektiv knyttet til helsetjenesten på lokalsamfunnsnivå
  • gjør rede for lover og forskifter som regulerer kommunehelsetjenesten
  • drøfter organisering, planlegging og prioriteringer på ulike nivåer i helsetjenesten
  • drøfter kvalitet og brukermedvirkning i helsetjenesten i forhold til alder og ulike grupper i samfunnet
  • drøfter helsefremmende arbeid på systemnivå og i forhold til ulike grupper i lokalsamfunnet
  • gjør rede for etiske problemstillinger
  • gjør rede for prinsipper og ideer bak universell utforming

Ferdigheter - studenten:

  • produserer eget prosjektarbeid
  • gransker og presenterer kritisk eget og andres prosjektarbeid
  • identifiserer etiske dilemma knyttet til emnet
  • behersker samarbeid i gruppe

Generell kunnskap - studenten:

  • begrunner anvendelse av kunnskap ut i fra et vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk syn
  • identifiserer behovet for fagutvikling i klinisk sykepleie
  • viser gjennom opposisjon og respondentskap kritisk vurdering og argumentasjon for egne meninger

Emnets temaer

  • Forskningsdesign, forskningsmetode og forskningsetikk
  • Helsetjenestens organisering, prioriteringer og planlegging i kommunehelsetjenesten
  • Kvalitet og brukermedvirkning i helsetjenesten
  • Helsefremmende og forebyggende arbeid på lokalsamfunnsnivå
  • Universell utforming

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Prosjektarbeid
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning

Pedagogiske metoder (fritekst)

Teoretisk prosjektarbeid - gruppe . Veiledning og seminar i grupper med respondent og opponentskap.

Vurderingsformer

Vurdering av prosjekt(er)

Vurderingsformer

Prosjektarbeid gjennomføres i gruppe, prosjektrapport vurderes.

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

Sensureres av interne sensorer.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Ordinær kontinuasjon

Obligatoriske arbeidskrav

Aktiv deltakelse i gruppearbeid med prosjektrapport, veiledning og seminar med opponent- og respondentskap.

Læremidler

Pensumliste i undervisningsplan studieenhet 3