Helsetjenestens organisering, brukermedvirkning og helsefremmende arbeid
2013-2014
-
SPL3013
- 10sp
Forutsetter bestått
- SPL1004
- SPL 1004MED
- SPL1012
- SPL1092
- VPK2002 eller VPM2002 eller VPP2002
Forventet læringsutbytte
Kunnskap - studenten:
- har oversikt over ulike forskningsdesign og forskningsmetoder
- gjenkjenner forskningsetiske problemstillinger
- anvender samfunnsvitenskapelige begreper i forståelsen av sykepleierens funksjon på lokalsamfunnsnivå
- anvender et helhetlig perspektiv knyttet til helsetjenesten på lokalsamfunnsnivå
- gjør rede for lover og forskifter som regulerer kommunehelsetjenesten
- drøfter organisering, planlegging og prioriteringer på ulike nivåer i helsetjenesten
- drøfter kvalitet og brukermedvirkning i helsetjenesten i forhold til alder og ulike grupper i samfunnet
- drøfter helsefremmende arbeid på systemnivå og i forhold til ulike grupper i lokalsamfunnet
- gjør rede for etiske problemstillinger
- gjør rede for prinsipper og ideer bak universell utforming
Ferdigheter - studenten:
- produserer eget prosjektarbeid
- gransker og presenterer kritisk eget og andres prosjektarbeid
- identifiserer etiske dilemma knyttet til emnet
- behersker samarbeid i gruppe
Generell kunnskap - studenten:
- begrunner anvendelse av kunnskap ut i fra et vitenskapsteoretisk og forskningsmetodisk syn
- identifiserer behovet for fagutvikling i klinisk sykepleie
- viser gjennom opposisjon og respondentskap kritisk vurdering og argumentasjon for egne meninger
Emnets temaer
- Forskningsdesign, forskningsmetode og forskningsetikk
- Helsetjenestens organisering, prioriteringer og planlegging i kommunehelsetjenesten
- Kvalitet og brukermedvirkning i helsetjenesten
- Helsefremmende og forebyggende arbeid på lokalsamfunnsnivå
- Universell utforming
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Prosjektarbeid
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Teoretisk prosjektarbeid - gruppe . Veiledning og seminar i grupper med respondent og opponentskap.
Vurderingsformer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
Prosjektarbeid gjennomføres i gruppe, prosjektrapport vurderes.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Sensureres av interne sensorer.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon
Obligatoriske arbeidskrav
Aktiv deltakelse i gruppearbeid med prosjektrapport, veiledning og seminar med opponent- og respondentskap.
Læremidler
Pensumliste i undervisningsplan studieenhet 3