Kvalitative og kvantitative design og metoder
2013-2014
-
SPL4191
- 15sp
Anbefalt forkunnskap
SPL4111 Innføring i krav til systematisk fagutvikling og vitenskapelig arbeid eller tilsvarende
SPL4171 Vitenskapsteori og forskningsbasert kunnskap i klinisk sykepleie eller tilsvarende
Forventet læringsutbytte
- kan formulere en problemstilling innen klinisk sykepleie
- har kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative metoder med hensyn til hensikt og mål, datainnsamlings- og analysemetoder
- har kunnskap om systematiske litteraturstudier
- kan kritisk granske instrumenter/intervjuguider
- har kunnskap om deskriptiv og analytisk statistikk
- kan gjennomføre og kritisk granske et kvalitativt forskningsintervju
- har kunnskap om validitet og reliabilitet i kvantitative studier og troverdighet i kvalitative studier
Emnets temaer
- Prosjektplanlegging
- Kvantitative metoder; f.eks RCT-, kvasieksperimentelle-, tverrsnitts-, cohort studier, samt parametriske og ikke - parametriske analysemetoder
- Kvalitative metoder; f.eks fenomenologi, hermeneutikk, fenomenografi, grounded theory og innholdsanalyse
- Prinsipper for systematisk litteraturstudie (systematic review)
- Prinsipper for deltagerorientert forskning
- Ulike former for datainnsamlingsmetoder; f.eks intervju, observasjon og spørreskjemaer
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
2 individuelle hjemmeeksamener som hver teller 50 %
Begge eksamer må bestås separat
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
En ekstern og en intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Etter avtale med emneansvarlig
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltagelse ved seminarer gjennom hele perioden. Ved fravær må studenten levere skriftlig oppgave
- Studieoppgaver i gruppe
- Veiledning (2 timer) på studieoppgave
Læremidler
- Bjørndal A. & Hofoss D. (2004) Statistikk for helse- og sosialfagene. 2.utg. Oslo : Gyldendal akademisk
- Erikson, M. (2010) Riktig kildebruk; kunsten å referere og sikre. Oslo: Gyldendal akademisk
- Kvale, S. (2009) Det kvalitative forskningsintervju. 2.utg. Oslo: Ad notam Gyldendal
- Polit, D. & Beck, C. (2012) Nursing research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Lippincott Williams & Williams
- Streubert Speziale, H.J. & Carpenter, D.R. (2011) Qualitative research in nursing. Advancing the Humanistic Imperative. Philadelphia: Lippincott Willams; Wilkins