Introduksjon til palliativ omsorg
2013-2014
-
VIU8402
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
- kanditaten har inngående kunnskap om hospicefilosofiens grunnideer for lindrende omsorg, samt fagområdets historie og plass i samfunnet. Dette innebærer et syn på mennesket der fysiske, psykiske, sosiale og åndelige aspekter er integrert i en helhet.
- kandidaten har kunnskap om rammer for praksis innen palliativ omsorg som; organisering, lover og nasjonale retningslinjer
- kandidaten har kjennskap til kunnskapsutvikling fra ulike tradisjoner som medfører ulike metoder for kunnskapstilegnelse og fagutvikling
- har kunnskap om etisk teori og ulike tilnærminger for å løse etiske dilemmaer
Ferdigheter
- kandidaten kan søke etter og vurdere vitenskapelig fagstoff
- kandidaten har grunnleggende kunnskaper og ferdigheter i å anvende IKT, inkludert læringsplattformen Fronter
Generell kompetanse
- ser nødvendighet av tverrfaglig forståelse og tilnærming i palliativ omsorg
- har en forståelse av læring som en kontinuerlig prosess hvor en må ta ulike ressurser i bruk for å tilegne seg personlig og faglig kompetanse
- har et bevisst forhold til etiske problemstillinger nær livets grense; behandlingsbegrensning, eutanasidebatten, prioriteringsdebatten, beslutningsprosesser
Emnets temaer
- Grunnlagstenkning
- Hospicefilosofien
- Etiske utfordringer i det palliative feltet
- Kunnskaps- og kompetanseutvikling innen palliativ omsorg
- Vitenskapsteori
- Ulike kunnskaps- og læringssyn
- Kunnskapsbasert praksis
- Organisering av palliativ omsorg i helsetjenesten, ressurser og rammeverk
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Forelesninger, dialogbasert undervisning, gruppearbeid,refleksjon, obligatoriske oppgaver, nettstøttet læring.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ny oppgave leveres og vurderes etter avtale med emneansvarlig.
Obligatoriske arbeidskrav
- To individuelle skriftlige oppgaver (800-1200 ord)
- Gruppeoppgave som presenteres for medstudenter og lærere
- Studentene leverer litteraturliste på 1000 sider selvvalgt litteratur.
Læremidler
Det er utarbeidet ressurslister for litteratur innen hvert delemne. Listene vil være tilgjengelig på web. Studiet legger vekt på studentaktive metoder og det forventes at studentene aktivt søker kunnskap fra ulike kilder for å oppnå forventet læringsutbytte.