Åpne samtaler i nettverksmøter
2013-2014
-
VIU8471
- 15sp
Forventet læringsutbytte
VIU8471 vil gi studentene en praktisk fordypning i ledelse av nettverksmøter. Studenten skal sette seg inn i de teoretiske og praktiske aspektene ved åpne samtaler i nettverksmøter. Sentralt vil være å få erfaring med nettverksmøtet gjennom ledelse av minst to nettverksmøter. Gjennom veiledning på, refleksjon over og evaluering av egen praksis og arbeid med eksamen skal studenten videreutvikle sin evne til å hjelpe andre gjennom bruk av nettverksmøter
Kunnskap
- Kandidaten har avansert kunnskap innen følgende temaer:
- Gjennomføring av åpne samtaler i nettverksmøter
- Dialogisk praksiser; åpen dialog, foregripende dialoger, ta opp uroen og reflekterende prosesser
- Relasjonskompetanse og dens betydning for møtet mellom de profesjonelle, brukeren og dens sosiale nettverk
- Kunne identifisere og analysere prosesser i åpne dialoger i nettverksmøter
- Språkets og samtalens betydning for samhandling
Ferdigheter
- Kandidaten kan gjennomføre et selvstendig, avgrenset utviklingsprosjekt under veiledning
- Kandidaten har evne til å identifisere og reflektere over utfordrende situasjoner i møte med den kriserammete og hans/hennes sosiale nettverk, og handle i takt med, og med varhet for, de andres situasjon i et tempo som ivaretar deres ønsker og behov
Generell kompetanse
- Kandidaten kan formidle selvstendig arbeid både skriftlig, muntlig og gjennom ande relevante uttrykksformer
- Kandidaten kan kommunisere om relevante faglige problemstillinger både med spesialister og allmennheten
- Kandidaten kan bidra til nytenkning og i innovasjonsprosesser
Emnets temaer
- Oppmerksomt nærvær
- Følelser og medfølelse
- Etikk
- Egenutvikling som terapeut
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Nettbasert Læring
Obligatoriske oppgaver
Praksis
Refleksjon
Samling(er)/seminar(er)
Veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Avsluttende eksamensoppgave (teller 50%)
- Mappe (teller 50%)
- Begge deler må være bestått for å få karakter i emnet
- Den avsluttende eksamensoppgaven som leveres ved slutten av emne 2. Oppgaven skrives individuelt eller i mindre grupper på to til tre studenter. Formen på eksamensoppgaven skal være et bokkapittel med utgangspunkt i refleksjonsloggene som studenten har skrevet. Oppgaven skal omfatte minimum 2000 ord. Oppgaven skal presenteres og drøftes i forbindelse med eksamensseminaret som arrangeres på slutten av semesteret. Avsluttende eksamensoppgaven gis bokstavkarakter. Avsluttende eksamensoppgaven vektes med 50% i beregning av den endelige karakteren for studiet.
- Mappen
leveres ved slutten av emne 2. Mappen er individuell. Mappen skal inneholde:
- Den individuelle læringsplan
- Seks refleksjonslogger
- Skriftlig kommentar til fem andre semesteroppgaver
- Tjuefire diskusjonsinnlegg
- Egenvurdering
Det gis bokstavkarakter. Mappen vektes med 50% i beregning av den endelige karakteren for studiet.
Både eksamensoppgaven og mappen skal være bestått (vurdert til E eller bedre) for å bestå emnet.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved ikke bestått må studenten gå opp til ny eksamen i påfølgende semester.
Obligatoriske arbeidskrav
- Refleksjonslogg 3, 4, 5, 6
- Diskusjonsinnlegg 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24
- Refleksjonsloggene og diskusjonsinnleggene inngår i mappevurderingen.