IKT – kompetanse i helsefag
2013-2014
-
VIU8501
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap
- har kunnskap om fagområdets historie, tradisjoner, egenart og plass i samfunnet
- kjenner til nasjonale strategier og juridiske føringer ved bruk av IKT- løsninger i helse- og omsorg, og sosialsektoren
- vurderer kvaliteten i den digitale informasjonskjeden, både i helheten og enkeltelementene som inngår
Ferdighet
- finner, vurderer og henviser til informasjon og fagstoff, samt framstiller dette slik at det belyser en problemstilling
- finner og nyttiggjør seg forskningsresultater via elektronisk søk og kildekritisk vurdering av materialet
- reflekterer over egen faglig utøvelse knyttet til bruk av IKT
- anvender faglig kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger, og treffer begrunnede valg
- behersker relevante faglige verktøy, teknikker og uttrykksformer
Generell kompetanse
- vurderer nytte, muligheter og begrensninger av IKT-systemer
- har kompetanse om implementering og integrering av IKT-løsninger (bedre «bestillerkompetanse»)
- har nødvendig kompetanse for videre oppdatering, tilegnelse og vurdering av ny kunnskap innen IKT
- har innsikt i relevante etiske problemstillinger knyttet til IKT i offentlig sektor
- planlegger og gjennomfører varierte arbeidsoppgaver og prosjekter som strekker seg over tid, alene og som deltaker i en gruppe, og i tråd med etiske krav og retningslinjer
- formidler sentralt fagstoff både skriftlig, muntlig og gjennom andre relevante uttrykksformer
- utveksler synspunkter og erfaringer med andre med bakgrunn innenfor fagområdet og gjennom dette bidra til utvikling av god praksis
- kjenner til nytenking og innovasjonsprosesser
Emnets temaer
• IKT i helsevesenet
• IKT, ledelse og organisasjon
• Informasjonsarkitektur
• IKT-systemer
• Velferdsteknologi
• Trygghets- og sikkerhetsteknologi
• Kompensasjons- og velværeteknologi
• Teknologi for sosial kontakt
• Teknologi for behandling og pleie
• Beslutningsstøttesystemer
• Telemedisin
• Elektronisk samhandling
• Pågående prosjekter
• Utprøving av velferdsteknologiske løsninger
• Kjernejournal og e-journal
• Sikkerhet, jus og etikk
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Pedagogiske metoder (fritekst)
Praktiske øvelser
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)
Vurderingsformer
Individuell hjemmeeksamen som studenten arbeider med gjennom hele emnet.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
To interne sensorer.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved ikke bestått vurdering gis anledning til å levere ny eller revidert oppgave én gang i påfølgende semester
Obligatoriske arbeidskrav
- Deltagelse ved ett seminar
- Muntlig presentasjon av eksamensoppgave
Erstatter
VIU8261 Digital kompetanse for helse- og sosialfag