Første veiledet praksis
2013-2014
-
VPAIO1
- 15sp
Forventet læringsutbytte
• Etisk og juridisk ansvarlighet. Studenten skal:
- utøve sykepleie i samsvar med yrkesetiske retningslinjer
- identifisere etiske og juridiske problemstillinger, reflektere over disse og delta i etiske diskusjoner
- kjenne egne begrensninger faglig og juridisk og ikke gå utover sitt kompetansenivå
• Kommunikasjon og samarbeid. Studenten skal:
- ta utgangspunkt i anestesi-, intensiv- eller operasjonspasientens og pårørendes opplevelse av situasjonen, kommuniserer, samhandler, informerer, veileder og støtter
- samarbeide med kollegaer og andre yrkesgrupper
• Ansvar for egen læring og fagutvikling. Studenten skal:
- være bevisst egen læringsprosess, utarbeide og anvende læringsmål
- oppsøke og ta initiativ til læresituasjoner
- reflektere over egen praksis, integrere og bruke teori i alle aspekter av fagutøvelsen
• Administrasjon og ledelse. Studenten skal:
- planlegge og administrere eget arbeid og læresituasjoner med veiledning
• Problemløsning .
Studenten i anestesisykepleierutdanningen skal:
- ta del i å identifisere, planlegge, iverksette, begrunne og evaluere anestisykepleie på bakgrunn av teoretiske kunnskaper, mottak av pasient, monitorering, leiring, hypotermi og forebyggende tiltak i forberedelse av pasienter som skal gjennomgå kirurgi
- ha kunnskap og vise forståelse for prosedyrer og medisinsk teknisk utstyr som benyttes i avdelingen, og vise manuelle ferdigheter i forhold til dette
- dokumentere anestesisykepleie på en forsvarlig måte
- vise kunnskap og delta bi innledning, vedlikehold og avslutning av mindre kirurgiske inngrep i lokal, regional og generell anestesi
- ha kunnskap om de vanligste medikamenter anvendt i klinisk anestesiologi
Studenten i intensivsykepleierutdanningen skal:
- ha utgangspunkt i pasient og pårørendes opplevelse av situasjonen for identifisering av spesielle behov og ressurser
- kunne observere og tolke pasientens signaler på sykdom, smerte og lidelse
- ta delansvar i å identifisere, planlegge, iverksette, begrunne og evaluere intensivsykepleie på bakgrunn av praktiske og teoretiske kunnskaper
- kunne assistere ved prøver og undersøkelser
- kunne dokumentere intensivsykepleie på en forsvarlig måte
- vise evne til å gi omsorg til intensivpasienten gjennom det gode stell, med fokus på eget håndlag og kunnskap
- være kjent med og ha ferdigheter i håndtering av medisinsk teknisk utstyr
- anvende hygieniske prinsipper i sykepleieutøvelsen
Studenten i operasjonssykepleierutdanningen skal:
- ta delansvar i å identifisere, planlegge, iverksette, begrunne og evaluere operasjonssykepleie på bakgrunn av praktiske og teoretiske kunnskaper
- ha kjennskap til og utøve med veiledning operasjonsykepleierens 2 funksjoner; steril assistanse og usteril/koordinerende funksjon
- dokumentere operasjonssykepleie på en forsvarlig måte
- vise kunnskap innen mikrobiologi og hygiene og omsette dette i planlegging og utøvelse av operasjonssykepleie
Emnets temaer
Tema fra hovedemne 1, 2 og 3 i Rammeplan for anestesi-, intensiv- og operasjonssykepleie.
Pedagogiske metoder
Praksis
Veiledning
Pedagogiske metoder (fritekst)
- Simuleringsøvelser
- Skriftlig og muntlig refleksjon
Vurderingsformer
Praksisvurdering
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Praksis vurderes av faglærer og kontaktpersoner i praksisfeltet.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Studenter som får ikke-bestått resultat i første veiledet praksis, må kontakte studieprogramansvarlig for tilrettelegging av videre studieforløp.
Obligatoriske arbeidskrav
- Praksisstudieplan
- Godkjent passeringstest i medikamentregning, forutsetter 100% riktig svar
- Tre fagnotat
- Ved hospitering: skriftig refleksjon
Supplerende opplysninger
Retningslinjer for arbeidskrav