Spilldesign
2013-2014
-
IMT1361
- 10sp
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne vil studentene være i stand til å:
- Diskutere prosesser knyttet til spilldesign ved hjelp av korrekt terminologi
- Forstå spillmekanikker og deres interaksjon
- Forstå prosessen knyttet til utviklingen av spill og hvordan design bidrar til en slik prosess
- Gjennomarbeide utviklingen av en idè fra spillkonsept til regler og implementering
- Arbeide mer effektivt i grupper
- Studenten skal kjenne til grunnleggende metoder innen nytenking og innovasjon.
Emnets temaer
Emnene dekket er varierte, men inkluderer
- Spilldesignprosess
- Definisjoner av games, puzzles, toys og play
- Spillermotivasjon
- Spillmekanikker
- Spillbalanse
- Fortelling- og karakterdesign
- Brukergrensesnittsdesign
- Kreativitet i grupper
- Dokumentasjon
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Oppgaveløsning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Emnet vil hente fra studentenes egne erfaringer med spill og utvikle en verdsettelse for designprosessen ved å kreve at studenten designer innovative spill innen begrensninger.
Vurderingsformer
Oppgaveløsning
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer (teller 40%)
- Fire oppgaveløsninger (teller 60%)
- Begge deler må være bestått
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Internal examiner, together with external examiner once every three years, next time in 2016.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon for skriftlig eksamen
Obligatoriske arbeidskrav
Studenten skal ha deltatt i 3IKK (3-timers innovasjons- og kreativitetskurs), undervisning og gruppeøvelser
Læremidler
- Jesse Schell, The Art of Game Design: A book of lenses (2008)
- (anbefalt) Katie Salen and Eric Zimmerman, Rules of Play, Game Design Fundamentals (2004)
Supplerende opplysninger
I tilfelle færre enn 5 studenter melder seg opp, kan emnets form endre seg som en følge av klassestørrelsen.