Grafikkprogrammering
2013-2014
-
IMT2531
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
- IMT1031 Grunnleggende programmering
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne vil studentene være i stand til å:
Kunnskaper
- Kunne gjøre rede for og beskrive komponentene til graphics pipeline.
- Beskrive ray tracing-prosessen for å lage et bilde.
- Forklare de fundamentale aspektene ved animasjon med hensyn til programmering av grafikk.
Ferdigheter
- Skape 2D prosessuell animasjon.
- Manipulere 3D-modeller med nedlasting, lagring og skjermbasert display.
- Skape og manipulere belysning i en 3D-setting
- Bruke OpenGL for gjengivelse av 3D-miljø
Generell kompetanse
- Muntlig presentere en løsning til ett definert problem, og besvare spørsmål om løsningen.
- Lese og sammenfatte akademisk materiale fra forskjellige online kilder.
- Forbedret evne til å utvikle software
Emnets temaer
- 2D grafikk
- Animasjon
- 3D Graphics Pipeline
- Data representation for graphics
- Lighting and Textures
- Vertex buffer objects og Pixel buffer objects
- Håndtering av graphical assets
- Avansert surface descriptions inkludert normal mapping
- Ray Tracing
- Spatial Sub Division
- Skygger og refleksjoner
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Oppgaveløsning
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studentene vil jobbe i C++ ved bruk av OpenGL, i et problembasert læringsperspektiv.
Vurderingsformer
Hjemmeeksamen, 72 timer
Vurdering av prosjekt(er)
Vurderingsformer
Kurset vil bli evaluert med 40 % for to interne prosjekt og 60 % for tredagers hjemmeeksamen som vil bli avsluttet med en muntlig presentasjon og spørsmål og svar
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Internal examiner, together with external examiner once every three years, next time in 2016.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon.
Læremidler
Kilder online pluss anbefalte tekster:
- OpenGL programming guide, 7th ed.
- OpenGL superbible : comprehensive tutorial and reference, Richard S. Wright, 5th Ed.
Supplerende opplysninger
I tilfelle færre enn 5 studenter melder seg opp til kurset kan kursets form endre seg som en følge av klassestørrelsen.