Brukskvalitet og menneskelige faktorer i interaksjonsdesign
2013-2014
-
IMT4032
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
IMT2072 Ergonomi i digitale medier
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper
- Studenten skal ha avansert kunnskap om begrepet interaksjonsdesign
- Studenten skal ha inngående kunnskap om den kritiske faktoren brukskvalitet (usability) og kognitive dimensjoner knyttet til brukeradferd, og ha spesialisert innsikt i et begrenset emne innen brukskvalitet
- Studenten skal kjenne til, analysere, sammenlikne og anvende ulike brukskvalitetsheuristikker og metoder for ekspertevaluering og inspeksjon av brukergrensesnitt
- Studenten skal ha dybdekunnskap i ulike teknikker for prototyping, og kunne anvende denne kunnskapen i utarbeidelse av interaksjonsdesign
Ferdigheter
- Studenten skal kunne analysere, inspisere og forholde seg kritisk til faktoren brukskvalitet ved utvikling og evaluering av interaktive systemer med hensyn på sluttbrukere
- Studenten skal kunne drøfte menneskelige faktorer og sluttbrukernes behov og forutsetninger for design av brukergrensesnitt i digitale medier, inkludert personer med funksjonsnedsettelser
- Studenten skal kunne analysere og vurdere hensiktsmessigheten i ulike metoder for ekspertevaluering og inspeksjon av brukergrensesnitt
- Studenten skal kunne utføre selvstendig praktisk og teoretisk arbeid innen interaksjonsdesign og brukskvalitet
Generell kompetanse
- Studenten skal gjennom forståelse og refleksjon rundt teori, konsepter, definisjoner og begreper om brukskvalitet kunne bidra til forbedring av eksisterende design og IT-løsninger, og til nytenkning og innovasjon i utvikling av teknologi og design
Emnets temaer
- Historisk perspektiv på interaksjonsdesign
- Definisjon av interaksjonsdesign (inkludert emosjonell design, visuell kommunikasjon, kontekstuell design, user experience og experience design)
- Sentrale teorier innen brukskvalitet (inkludert human-model processor, målrettet atferd og situated cognition)
- Sentrale konsepter innen brukskvalitet (inkludert definisjon av brukskvalitet, mentale modeller, affordances, constraints, mapping, metaforer, visibility og feedback)
- Gestalt-teori, interaksjonsstiler og interaksjonsmøstre
- Menneskelige faktorer, feilhandlinger, brukeradferd og strategier.
- Kognitive dimensjoner som persepsjon, hukommelse og oppmerksomhet og konsekvenser for design
- Heuristikker for brukskvalitet (inkludert Nielsen, Schneiderman, Benyon og Norman)
- Multimodalitet og ulike interaksjonsformer (taktil, auditiv og visuell interaksjon)
- Universell utforming og design for alle: funksjonshemmede og teknologibruk.
- WCAG 2.0 og tilgjengelige nettsider
- Standarder og retningslinjer for brukskvalitetsarbeid (inkludert NS-EN ISO 9241-210:2010)
- Prototyping (hi-fi/lo-fi, vertikal/horisontal, evolusjonær/eksperimentell/bruk-og-kast) og ulike teknikker for prototyping (inkludert seriell og parallell prototyping)
- Utvikling av wireframes, papirprototyper og interaktive prototyper.
- Metoder for ekspertvurdering av brukskvalitet (inkludert heuristisk evaluering, discount evaluering, PACT-analyse og kognitiv walkthrough)
Pedagogiske metoder
Essay
Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Samling(er)/seminar(er)
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
Studentpresentasjoner
Vurderingsformer
Essay
Skriftlig eksamen, 3 timer
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 3 timer (40 %)
- Essay (ca. 2500 ord), (60 %)
- Begge deler må bestås.
Første versjon av essayet leveres til godkjenning (se obligatoriske arbeidskrav). Ny versjon (versjon 2) leveres for karaktervurdering.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
2 interne sensorer. Ekstern sensor benyttes periodisk, neste gang høsten 2013.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved neste ordinære eksamen
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ordbok engelsk/morsmål
Obligatoriske arbeidskrav
- Mappeinnlevering over obligatoriske praktiske oppgaver og øvinger (må godkjennes)
- Deltidsstudenter kan erstatte obligatoriske gruppeøvinger med individuelt prosjekt (må godkjennes)
- Første versjon av essayet leveres til godkjenning
- Muntlig presentasjon av essay versjon 2
- Aktiv deltakelse ved gjennomføring av praktiske gruppeoppgaver og individuelle øvinger
Læremidler
- Johnson, Jeff (2010) Designing with the Mind in Mind. Elsevier Science, Burlington. ISBN: 9780080963020
- Rogers, Yvonne, Helen Sharp, Jenny Preece (2011) Interaction design: beyond human-computer interaction. 3rd ed., J. Wiley & Sons.
- Kompendium med utvalgt litteratur