Prosjektstyring og systemutvikling
2013-2014
-
IMT4062
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
- IMT4032 Brukskvalitet og menneskelige faktorer i interaksjonsdesign
Forventet læringsutbytte
Prosjektstyring som arbeidsform får stadig større utbredelse og anvendes innen et bredt spekter av arbeidsoppgaver, også ved utvikling av multimedie-applikasjoner og interaktive webtjenester. Kunnskap om prosjektstyring relatert til systemutvikling er derfor svært aktuelt for interaksjonsdesignere.
Kunnskaper
- Studenten skal kunne gjøre rede for kjente og moderne systemutviklingsmodeller og deres relevans og egnethet i ulike typer utviklingsprosjekter, inkludert smidig systemutvikling.
- Studenten skal kunne analysere og drøfte de forskjellige stadier og prosesser i et utviklingsprosjekts forløp, og diskutere utfordringer knyttet til de ulike stadiene.
- Studenten skal ha erfaring med prosjektet som arbeidsform i teori og praksis.
- Studenten skal ha kjennskap til teknikker for prosjektstyring, estimering og risikovurdering.
Ferdigheter
- Studenten skal kunne analysere og drøfte hensiktsmessigheten i systemutviklingsmodeller og -prosesser og deres egnethet i ulike typer utviklingsprosjekter, samt være i stand til å lede prosesser i et prosjektarbeid.
- Studenten skal kunne analysere og drøfte interaksjonsdesignerens rolle i systemutvikling.
- Studenten skal kunne kritisk reflektere om påvirkning av ulike paradigmer, verdenssyn og systemsyn på systemutvikling, brukersentrert design og interaksjonsdesign.
Generell kompetanse
- Studentene skal på en effektiv måte kunne anvende og implementere kunnskap fra studiets kjernefag i prosjekt- og systemutviklingssammenheng.
Emnets temaer
- Systemutviklingsmodeller: plan-drevne versus smidige (agile) utviklingsmodeller og deres innflytelse på prosjektstyring (inkludert Scrum)
- Systemutviklingsprosesser: kravspesifisering og spesifisering, design, implementering, testing, vedlikehold
- Evolusjon, DevOps og systemers livssyklus
- Prosjektstyringsteori (inkludert målformulering, kvalitetsplanlegging, estimering, risikovurdering og styringsaktiviteter)
- Ledelsesteorier (full range of leadership, transaksjonsledelse og transformasjonsledelse), ledelsesstiler, personlighetstyper, kommunikasjon, gruppedynamikk og prosjektledelse
- Metoder og teknikker for prosjektplanlegging (inkludert milepælsplaner og ansvarskart)
- Prosjekt som arbeidsform (inkludert organisering og gruppedynamikk)
- Utfordringer knyttet til innføring og endring av IT-baserte systemer i organisasjoner
- Paradigmers (mekanisk, romantisk og dialektisk verdenssyn) innflytelse på systemtenkning (hard, myk og dialektisk) og interaksjonsdesignerens rolle i systemutviklingsprosesser
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Prosjektarbeid
Samling(er)/seminar(er)
Vurderingsformer
Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Skriftlig eksamen, 4 timer
Vurderingsformer
- Skriftlig eksamen, 4 timer (40 %)
- Mappearbeider, individuelle og som gruppeprosjekt (60 %)
- Begge deler må være bestått
Se engelsk versjon for mer informasjon.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor. Ekstern sensor brukes periodisk, neste gang vår 2015.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Se engelsk versjon
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Ordbok - Engelsk/morsmål
Obligatoriske arbeidskrav
Aktiv deltakelse i praktisk gruppeprosjekt.
Læremidler
Se engelsk versjon.