Prosjektstyring og systemutvikling
2013-2014 - IMT4062 - 10sp

Anbefalt forkunnskap

  • IMT4032 Brukskvalitet og menneskelige faktorer i interaksjonsdesign

Forventet læringsutbytte

Prosjektstyring som arbeidsform får stadig større utbredelse og anvendes innen et bredt spekter av arbeidsoppgaver, også ved utvikling av multimedie-applikasjoner og interaktive webtjenester. Kunnskap om prosjektstyring relatert til systemutvikling er derfor svært aktuelt for interaksjonsdesignere.

Kunnskaper

  • Studenten skal kunne gjøre rede for kjente og moderne systemutviklingsmodeller og deres relevans og egnethet i ulike typer utviklingsprosjekter, inkludert smidig systemutvikling.
  • Studenten skal kunne analysere og drøfte de forskjellige stadier og prosesser i et utviklingsprosjekts forløp, og diskutere utfordringer knyttet til de ulike stadiene.
  • Studenten skal ha erfaring med prosjektet som arbeidsform i teori og praksis.
  • Studenten skal ha kjennskap til teknikker for prosjektstyring, estimering og risikovurdering.

Ferdigheter

  • Studenten skal kunne analysere og drøfte hensiktsmessigheten i systemutviklingsmodeller og -prosesser og deres egnethet i ulike typer utviklingsprosjekter, samt være i stand til å lede prosesser i et prosjektarbeid.
  • Studenten skal kunne analysere og drøfte interaksjonsdesignerens rolle i systemutvikling.
  • Studenten skal kunne kritisk reflektere om påvirkning av ulike paradigmer, verdenssyn og systemsyn på systemutvikling, brukersentrert design og interaksjonsdesign.

Generell kompetanse

  • Studentene skal på en effektiv måte kunne anvende og implementere kunnskap fra studiets kjernefag i prosjekt- og systemutviklingssammenheng.

Emnets temaer

  • Systemutviklingsmodeller: plan-drevne versus smidige (agile) utviklingsmodeller og deres innflytelse på prosjektstyring (inkludert Scrum)
  • Systemutviklingsprosesser: kravspesifisering og spesifisering, design, implementering, testing, vedlikehold
  • Evolusjon, DevOps og systemers livssyklus
  • Prosjektstyringsteori (inkludert målformulering, kvalitetsplanlegging, estimering, risikovurdering og styringsaktiviteter)
  • Ledelsesteorier (full range of leadership, transaksjonsledelse og transformasjonsledelse), ledelsesstiler, personlighetstyper, kommunikasjon, gruppedynamikk og prosjektledelse
  • Metoder og teknikker for prosjektplanlegging (inkludert milepælsplaner og ansvarskart)
  • Prosjekt som arbeidsform (inkludert organisering og gruppedynamikk)
  • Utfordringer knyttet til innføring og endring av IT-baserte systemer i organisasjoner
  • Paradigmers (mekanisk, romantisk og dialektisk verdenssyn) innflytelse på systemtenkning (hard, myk og dialektisk) og interaksjonsdesignerens rolle i systemutviklingsprosesser

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Prosjektarbeid
Samling(er)/seminar(er)

Vurderingsformer

Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Skriftlig eksamen, 4 timer

Vurderingsformer

  • Skriftlig eksamen, 4 timer (40 %)
  • Mappearbeider, individuelle og som gruppeprosjekt (60 %)
  • Begge deler må være bestått

Se engelsk versjon for mer informasjon.

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Intern sensor. Ekstern sensor brukes periodisk, neste gang vår 2015.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Se engelsk versjon

Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)

Ordbok - Engelsk/morsmål

Obligatoriske arbeidskrav

Aktiv deltakelse i praktisk gruppeprosjekt.

Læremidler

Se engelsk versjon.