Matematikk for spillprogrammering
2013-2014 - REA2061 - 10sp

Anbefalt forkunnskap

 REA1101 Matematikk for informatikkfag

Forventet læringsutbytte

 Etter fullført emne skal studentene ha kunnskapsbasert i

  •  Enkel matematisk logikk
  •  Graf søkealgoritmer
  •  Matematikk kreves for 3D-geometri
  •  Rollen som matematikk i spillutviklin

Ferdigheter i:

  • Opprette matriser for oversettelse, skala og rotasjon i 3D     
  • Løse motion avskjæring oppgaver
  • Opprette banen finne løsninger
  • Snu matematiske beskrivelser i programkoden

Generell kompetanse:

  • Forbedret generell logisk og matematisk resonnement
  • Løse og strenge beskrivelser av løsninger
  • Generell programmering evne

Emnets temaer

  • Logic
    • logiske oppgaver
    • Innføring i logikk språk
    • parametrisk logikk
  • Sannsynlighet og telling
  • A * og graf søk etter bane finne
  • Motion
    • Baner og enkel bevegelse
    • Motion prediksjon
  • 3D Math
    • Transformasjoner, homogene koordinater.
    • Transformasjoner i 3D-grafikk
    • komplekse tall
  • Parametrization av kurver, anvendt på strålesøkingsmetodikk og spline-funksjoner
  • Newtons metode for å finne nullgjennomgang
  • Differensialligninger og enkle numeriske løsninger
  • Rekursjonsrelasjoner og randomgeneratorer
  • Støyfunksjoner

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 5 timer

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Internal examiner, together with external examiner once every three years, next time in 2016.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

 Ordinær kontinuasjon

Obligatoriske arbeidskrav

 Inntil 5 obligatoriske innleveringer

Læremidler

 Utdelte kopier og notater