Matematikk for spillprogrammering
2013-2014
-
REA2061
- 10sp
Anbefalt forkunnskap
REA1101 Matematikk for informatikkfag
Forventet læringsutbytte
Etter fullført emne skal studentene ha kunnskapsbasert i
- Enkel matematisk logikk
- Graf søkealgoritmer
- Matematikk kreves for 3D-geometri
- Rollen som matematikk i spillutviklin
Ferdigheter i:
- Opprette matriser for oversettelse, skala og rotasjon i 3D
- Løse motion avskjæring oppgaver
- Opprette banen finne løsninger
- Snu matematiske beskrivelser i programkoden
Generell kompetanse:
- Forbedret generell logisk og matematisk resonnement
- Løse og strenge beskrivelser av løsninger
- Generell programmering evne
Emnets temaer
- Logic
- logiske oppgaver
- Innføring i logikk språk
- parametrisk logikk
- Sannsynlighet og telling
- A * og graf søk etter bane finne
- Motion
- Baner og enkel bevegelse
- Motion prediksjon
- 3D Math
- Transformasjoner, homogene koordinater.
- Transformasjoner i 3D-grafikk
- komplekse tall
- Parametrization av kurver, anvendt på strålesøkingsmetodikk og spline-funksjoner
- Newtons metode for å finne nullgjennomgang
- Differensialligninger og enkle numeriske løsninger
- Rekursjonsrelasjoner og randomgeneratorer
- Støyfunksjoner
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Vurderingsformer
Skriftlig eksamen, 5 timer
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Internal examiner, together with external examiner once every three years, next time in 2016.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ordinær kontinuasjon
Obligatoriske arbeidskrav
Inntil 5 obligatoriske innleveringer
Læremidler
Utdelte kopier og notater