Prosjektledelse 1
2013-2014
-
K1122
- 15sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskap:
- Kjenne til anerkjente prinsipper og terminologi knyttet til planlegging, oppfølging, organisering og ledelse av prosjekter
- Forstå sammenhengen mellom valgt prosjektorganisasjonsform og innholdet i prosjektlederrollen
- Ha innblikk i teori om situasjonsbestemt ledelse og dens relevans for prosjektledelse
- Forklare mekanismer og tiltak knyttet til stress-situasjoner
- Identifisere ulike typer konflikter som kan oppstå i prosjekter og kjenne til konflikthåndteringsteknikker
- Beskrive sentrale forhold som påvirker og forbedrer lønnsomheten i leveranseprosjekter
Ferdigheter:
- Gjøre bevisste valg i etablering/organisering av prosjekt
- Utarbeide detaljerte planer for prosjekter
- Foreslå innhold i prosjektlederinstruks
- Etablere system for prosjektoppfølging
- Beregne konsekvenser og bestemme korrigerende tiltak ved endringer og avvik
- Overvåke og sikre lønnsomhet i leveranseprosjekter
- Daglig ledelse av prosjektgruppe
Generell kompetanse:
- Kommunisere profesjonelt omkring prosjektadministrative forhold
Emnets temaer
- Prosjektadministrasjon – organisering, ledelse og styring
- Prosjektstyring – planlegging og oppfølging
- Organisering og ledelse i prosjekter
- Økonomi og lønnsomhet i prosjekter
- Praktisk/teoretisk fagoppgave
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
- 3 intensive to-dagers samlinger med presentasjon av teori og metoder samt øvingsoppgaver/diskusjon
- Øvingsoppgaver i mellomperiode 1 (innlevering)
- Fagoppgave i mellomperiode 2 (innlevering). Anvendelse av teori og beskrivelse av konkret løsning på problemstilling ved egen bedrift
- Kunnskapstester, simulatorøving, ledelsestester og personlighetstest med tilbakemeldinger
- Internettbasert øvingsarbeid med veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Totalkarakter er basert på følgende (alle elementene må være bestått):
- To kunnskapstester, multiple choice, avholdes i kontrollerte former uten hjelpemidler ved starten av samling 2 og 3. Karakter A (best) – F (ikke bestått), disse teller 25% hver (til sammen 50%)
- Innlevering av fagoppgave etter 2. mellomperiode (ved start samling 3). Karakter A – F, teller 50% av hovedkarakter.
- Det utstedes delkarakterer og hovedkarakter i emnet
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved neste gangs ordinære gjennomføring
Obligatoriske arbeidskrav
50 kontrollspørsmål må besvares og vurderes til "godkjent" (minst 80% må være besvart).
Læremidler
Jarle, Ivar: ”Oppdrags- og prosjektledelse”, del I, II og III, Elforlaget 2009