Verdibasert ledelse
2013-2014
-
K1200
- 15sp
Forutsetter bestått
Generell studiekompetanse
Forventet læringsutbytte
- Ha kunnskap om sentrale prinsipper for verdibasert ledelse
- Ha ferdigheter til å støtte, planlegge og lede prosesser som innebærer bruk av verdibasert ledelse
- Ha generell kompetanse til å kunne forstå fallgruver og muligheter som verdibasert ledelse innebærer
Emnets temaer
- Om verdier
- Organisasjonskultur
-
Verdiers betydning i organisasjoner
- Åpne, skjulte, positive og negative verdier - Verdibasert ledelse i organisasjoner
- Implementering av verdibasert ledelse
- Verdier - fra ord til konkrete og ønskede handlinger
- Hvordan utvikle ny organisatorisk praksis (kultur) basert på verdier?
Pedagogiske metoder
Annet
Pedagogiske metoder (fritekst)
For etter- og videreutdanningskurs avtales pedagogiske metoder nærmere med kunde. Aktuelle metoder vil kunne være en blanding av:
- Problembasert læring gjennom oppgaveløsning og diskusjoner på studiesamlinger.
- Forelesninger
- Bruk av elektronisk klasserom for veiledning, diskusjon og oppfølging.
- Mulighet for selvstudier og fleksibel læring gjennom strukturert oppgaveløsning.
- Streaming (videoopptak) av forelesninger som legges ut i elektronisk klasserom. Dette gir mulighet for selvstendige studier og repetisjon av studiesamlinger.
- Gjennom en prosjektoppgave skal studentene anvende teoristoffet på praktiske problemstillinger og få relevant veiledning.
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
Kunden velger selv om kandidater skal søke om å få studiepoeng for emnet. For de kandidater som ønsker dette gjelder følgende vurderingsform:
- Nettbasert individuell hjemmeeksamen 4 timer (40 %)
- Obligatorisk prosjekt (60 % - individuelt eller gruppe)
- Begge deler må være bestått
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
Intern sensor, ekstern sensor i 2018.
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Ved ikke bestått eksamen og/eller prosjekt gis det anledning til å ta kontinuasjon innen utgangen av påfølgende semester.
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
Alle skrevne og trykte
Læremidler
- Værdier. Snuble- eller ledetråde? Lund-Jacobsen, Dorte & Olsen, Torkild (2006), Erhvervspsykologi, vol 4, nr. 2, 2006, ISBN 1602-9968
- Den truverdige leiaren. Oslo: Samlaget Aadland, 2004
- Verdibasert ledelse i praksis. En studie av 8 medlemsvirksomheter i HSH. Oslo: HSH/ Diakonhjemmet høgskole, Aadland, Einar et.al, 2006
- Organisasjonskultur, Bang, Universitetsforlaget, 2011, ISBN 8215007821
Supplerende opplysninger
Gjennomføres etter behov i vår- eller høstsemester.