Norsk for Y-vei
2013-2014
-
SMF0001
- 0sp
Forventet læringsutbytte
Kunnskaper :
Studentene skal tilegne seg kunnskap om hvordan språket brukes som verktøy for god kommunikasjon både skriftlig og muntlig.
Ferdigheter:
Studentene skal utvikle ferdigheter i å bruke norsk som verktøy til kommunikasjon innen ulike sjangre og ut fra kontekst, situasjon og mål. Det vektlegges ferdigheter i bruk av relevante AV-midler og formidlingsevne.
Generell kompetanse:
Studentene skal på en reflektert og begrunnet måte bruke sine kunnskaper og ferdigheter ved gjennomføringen av ulike arbeidsoppgaver, både selvstendig og som deltaker i en gruppe.
Emnets temaer
- Språket som verktøy for god kommunikasjon: sjangerinnsikt med vekt på rapport, meningsytring og artikkel. Bruk av kilder og referanser
- Mål- og mottakeranalyse: redskap for bevisst kommunikasjon, praktisk metode for systematisk og klar informasjonsformidling
- Bruk av IKT-hjelpemidler: tekstbehandlings- og presentasjonsprogrammer(MS Office), Praktisk bruk av Fronter. Bruk av tankekart for å forbedre strukturen på skriftlige arbeider og muntlige presentasjoner
- Språket som verktøy i skriftlig kommunikasjon: utforming/layout, innhold, rettskriving og bruk av bilder/illustrasjoner
- Språklige, stilistiske og grafiske virkemidler: struktur, god syntaks, leservennlig layout. Bruk av lesbarhetsindeks for å kvalitetssikre leservennlighet.
- Språket som verktøy i muntlig kommunikasjon: foredrag, presentasjoner, instruksjoner, debatter, bruk av manus og presentasjonsverktøy (PowerPoint ol.)
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Oppgaveløsning
Prosjektarbeid
Pedagogiske metoder (fritekst)
Bruk av egen PC og relevant programvare
Vurderingsformer
Mappevurdering (utfyllende opplysning i tekstfelt)
Vurderingsformer
Mappa består av prosjektarbeid og 2-4 innleveringer.
Karakterskala
Bestått/Ikke bestått
Sensorordning
Intern sensor
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Det er ingen kontinuasjonseksamen
Læremidler
Torvatn, Ann-Mari; Kommunikasjon for ingeniører. Tapir forlag. ISBN 82-519-1666-6.
Dokumenter og lenker lagt ut i Fronter, formidlet av faglærer.