Bedrifts- og forretningssystemer
2013-2014 - SMF1301 - 10sp

Forventet læringsutbytte

Emnet skal gi innsikt i hvordan bedriftsledere tenker og organiserer, eller burde organisere sin virksomhet i dagens næringsliv. Bedriftene må forholde seg til mange rammebetingelser, ulike markeder og stadige endringer i kundenes behov. Emnet er grunnleggende for å motivere og gi bakgrunn for en helhetsforståelse av hvordan bedrifter fungerer i markeder med vekslende rammebetingelser. Etter fullført emne skal studenten:

Kunnskaper

  • Kjenne til grunnleggende systemer og tilhørende funksjoner nødvendig for at bedriften skal fungere og dermed overleve på lang sikt.
  • Oversikt over næringslivets vekslende rammebetingelser og interessenters ulike behov.
  • Forstå og erkjenne bedriftens strategiske og markedsmessige forankring.
  • Erkjenne bedrifters etiske samfunnsansvar.

Ferdigheter:

  • Velge ut og søke etter grunnleggende opplysninger for å utøve enkle økonomi- og ledelsesaktiviteter.
  • Utøve kritisk selvstendig tenkning.

Generell kompetanse:

  • Breddeforståelse innen det økonomiskadministrative fagfelt. Dybdeforståelsen kommer i parallelle og etterfølgende emner i studiet.
  • Forstå bedriftens funksjoner, prosesser og systemer der ledelsessystemet er det overordende.
  • Se lederes og egen fremtidig rolle i bedriften, herunder tilhørende kompetansebehov.

Emnets temaer

  • Innledning: Et grunnlag for god ledelse
  • Etikk og samfunnsansvar
  • Ledelse: En referanseramme
  • Ledelsesteorier: Inspirasjonskilder i ledelse
  • Ideologisk ledelse: Lederen som ideolog (misjonær, politiker, meningsdanner og forretningsutvikler)
  • Strategisk ledelse: Lederen som strateg (markedsplasserer og markedsfører)
  • Administrativ ledelse: Lederen som sosial arkitekt (organisator, koordinator, økonom og jurist)
  • Operativ ledelse: Lederen som trener (coach, pådriver og teamutvikler)
  • Selvledelse: Å utvikle seg selv (coach)
  • Dilemmaer ved ledelse: Paradokser, barrierer og motsetninger
  • Suksessfaktorer og fallgruver ved ledelse

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Obligatoriske oppgaver
Oppgaveløsning
Veiledning

Pedagogiske metoder (fritekst)

  • Bedriftsbesøk der studentene har ansvaret for gjennomføring.
  • Svar på øvingsoppgaver fremlegges i plenum med påfølgende paneldebatt.

Vurderingsformer

Skriftlig eksamen, 3 timer

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

  • Ekstern sensor høst 2016
  • Ekstern sensor benyttes periodisk til å evaluere innhold, opplegg og vurderingskriterier

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

  • Ordinær kontinuasjon.
  • Godkjente obligatoriske oppgaver gyldige ved kontinuasjonseksamen.

Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)

  • Lov- og avtaleverk

Obligatoriske arbeidskrav

  • Studentinitierte, planlagte og gjennomførte bedriftsbesøk med intervju av tre ledere i bedrifter. De intervjuede ledere skal ha ulike arbeidsfunksjoner, oppgaver, stillinger og nivåer. Leveres i grupper på 4-5 studenter pr. gruppe. Studentene er selv ansvarlige for etablring av gruppene.
  • Skriftlig rapport fra intervjuene danner grunnlag for presentasjon i plenum.
  • Obligatorisk fremmøte i øvingstimer, minimum 80 %.
  • Foredrag i forelesningstimer.

Læremidler

  • Morten Emil Berg: "Ledelse, verktøy og virkemidler", Universitetsforlaget, 3. utgave, ISBN 978-82-15-01423-4.
  • Egen bok eller artikkelsamling i etikk.
  • Øvingsoppgaver.