Handel
2013-2014
-
SMF3051
- 10sp
Forutsetter bestått
- SMF2062 Markedsføring
- SMF1261 Merkevarebygging
Anbefalt forkunnskap
- SMF2111 Investering og finansiering
- SMF2141 Foretaksstrategi
- SMF1042 Økonomistyring
Forventet læringsutbytte
Studentene skal etter fullført emne:
- Ha god kjennskap til ledelse av handelsbedrifter
- Kunne identifisere samt vurdere hvordan verdiskapning i handelsbedrifter oppstår
- Kunne bruke og videreutvikle teorier og metoder for å identifisere og fange opp verdiskapning i handelsbedrifter
- Kjenne til nasjonal og internasjonal organisering av handelsbedriften og dens omgivelser
- Kunne fordeler og ulemper med ulike typer kjededrift
- Kunne utvikle, evaluere, samt forbedre handelsbedrifters prisstrategi og pristaktikk
Emnets temaer
- Bransjens kjennetegn og organisering
- Markedsorientert ledelse av handelsbedrifter
- Forstå teorier for verdiskapning samt kunne forstå hvordan verdiskapning oppstår i handelsbedrifter
- Logistikk
- Kjededrift og markedsføringskanaler
- Franchisekjeder
- Allianser og lokaliseringsbeslutninger
- Gratispassasjer problematikk, opportunistisk atferd og tillit i samarbeidsallianser
- Prisstrategi og pristaktikk
- Dynamisk prising
Pedagogiske metoder
Forelesninger
Gruppearbeid
Oppgaveløsning
Veiledning
Vurderingsformer
Annet
Vurderingsformer
- Hjemmeeksamen i gruppe, 12 timer (teller 60%)
- Individuell flervalgstest, 2 timer (teller 40%)
- Begge deler må bestås separat.
Emnet avsluttes med eksamen rundt påske. Se eksamensplan.
Karakterskala
Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)
Sensorordning
To interne sensorer
Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)
Kontinuasjon i august
Tillatte hjelpemidler (gjelder kun skriftlig eksamen)
- Hjemmeeksamen i gruppe: Alle trykte og skrevne
- Individuell flervalgstest: Ingen
Obligatoriske arbeidskrav
Én obligatorisk innlevering
Læremidler
Eirill Bø, Geir Gripsrud og Arne Nygaard (2013): Ledelse av forsyningskjeder: Et logistikk og markedsføringsperspektiv . Fagbokforlaget. ISBN 978-82-450-1302-3.
Supplerende opplysninger
Fagmiljøet foretar en årlig interessekartlegging rundt profilene i høstsemesteret for å avgjøre om etterspørselen er stor nok til at begge profilemnene kan avvikles.