Psykologi og sosialantropologi/sosiologi
2014-2015 - SPL1092D - 5sp

Forventet læringsutbytte

 Studenten:

  •  Har forståelse for gruppeprosessers betydning i læring og samarbeid
  •  Har forståelse for at læring, tilhørighet og identitet er grunnleggende behov
  •  Beskriver menneskets psykologiske utvikling fra fødsel til alderdom
  •  Kjenner til teorier om stress, kriser og mestring
  •  Knytter begreper fra teori om stress, kriser og mestring til konkrete situasjoner
  •  Beskriver sosiale rollers betydning i samhandling mellom mennesker
  •  Gjør rede for kultur som fenomen og kultursensitivt helsearbeid
  •  Påviser makt som fenomen i et individ- og samfunnsperspektiv
  •  Beskriver endringer i folkehelsen og velferdsstaten som kontekst for yrkesutøvelse
  •  Forklarer sosiale relasjoner og nettverks betydning for helse og livskvalitet

Emnets temaer

  •  Samspill og gruppeprosesser
  •  Kommunikasjon og konflikthåndtering
  •  Utviklings- og personlighetspsykologi
  •  Motivasjon, kriser og helsepsykologi
  •  Velferdsstaten som kontekst for yrkesutøvelse
  •  Kulturelle fortolkningsrammer og tverrkulturell tilnærming til helse og sykdom
  •  Makt, avmakt og myndiggjøring
  •  Sosiale relasjoner, roller og nettverk

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Oppgaveløsning

Pedagogiske metoder (fritekst)

Dramatisering Film

Vurderingsformer

Hjemmeeksamen, 72 timer

Karakterskala

Bokstavkarakterer, A (best) - F (ikke bestått)

Sensorordning

Ekstern kvalitessikring av oppgavetekst. Sensureres av to interne sensorer.

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

 Ordinær kontinuasjon