Kvalitative og kvantitative design og metoder
2014-2015 - SPL4191 - 15sp

Anbefalt forkunnskap

SPL4111 Innføring i krav til systematisk fagutvikling og vitenskapelig arbeid eller tilsvarende
SPL4171 Vitenskapsteori og forskningsbasert kunnskap i klinisk sykepleie eller tilsvarende

Forventet læringsutbytte

  • kan formulere en problemstilling innen klinisk sykepleie
  • har kunnskap om ulike kvalitative og kvantitative metoder med hensyn til hensikt og mål, datainnsamlings- og analysemetoder
  • har kunnskap om systematiske litteraturstudier
  • kan kritisk granske instrumenter/intervjuguider
  • har kunnskap om deskriptiv og analytisk statistikk
  • kan gjennomføre og kritisk granske et kvalitativt forskningsintervju
  • har kunnskap om validitet og reliabilitet i kvantitative studier og troverdighet i kvalitative studier

Emnets temaer

  • Prosjektplanlegging
  • Kvantitative metoder; f.eks RCT-, kvasieksperimentelle-, tverrsnitts-, cohort studier, samt parametriske og ikke - parametriske analysemetoder
  • Kvalitative metoder; f.eks fenomenologi, hermeneutikk, fenomenografi, grounded theory og innholdsanalyse
  • Prinsipper for systematisk litteraturstudie (systematic review)
  • Prinsipper for deltagerorientert forskning
  • Ulike former for datainnsamlingsmetoder; f.eks intervju, observasjon og spørreskjemaer

Pedagogiske metoder

Forelesninger
Gruppearbeid
Samling(er)/seminar(er)

Vurderingsformer

Hjemmeeksamen, annet (se tekstfelt)

Vurderingsformer

2 individuelle hjemmeeksamener som hver teller 50 %
Begge eksamer må bestås separat

Karakterskala

Bestått/Ikke bestått

Sensorordning

En ekstern og en intern sensor

Utsatt eksamen (tidl. kontinuasjon)

Etter avtale med emneansvarlig

Obligatoriske arbeidskrav

  • Deltagelse ved seminarer gjennom hele perioden. Ved fravær må studenten levere skriftlig oppgave
  • Studieoppgaver i gruppe
  • Veiledning (2 timer) på studieoppgave

Læremidler

  • Bjørndal A. & Hofoss D. (2004) Statistikk for helse- og sosialfagene. 2.utg. Oslo : Gyldendal akademisk
  • Erikson, M. (2010) Riktig kildebruk; kunsten å referere og sikre. Oslo: Gyldendal akademisk
  • Kvale, S. (2009) Det kvalitative forskningsintervju. 2.utg. Oslo: Ad notam Gyldendal
  • Polit, D. & Beck, C. (2012) Nursing research. Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. Lippincott Williams & Williams
  • Streubert Speziale, H.J. & Carpenter, D.R. (2011) Qualitative research in nursing. Advancing the Humanistic Imperative. Philadelphia: Lippincott Willams; Wilkins